Keresés ebben a blogban

2021. november 15., hétfő

"Játszani is engedd szép, komoly fiadat!"

    Majdnem 3 hónapja nem találkoztunk a gyerekekkel. Bevallom, nagyon hosszúnak tűnik. Bár a telefon áthidalja némileg a távolságot, semmi nem helyettesítheti a közvetlen találkozást. Nem panaszként mondom, s nekik sem emlegetem, nehogy számonkérésként hangozhasson, hiszen tudom, hogy alig látszanak ki a tennivalókból. Azt se kívánom meg, hogy naponta felhívjanak, hiszen szükség esetén a 250 km-es távolság se a világ vége! Betegség esetén számíthatok barátaimra is, bár igyekszem nem visszaélni kedvességükkel. Úgy vagyok vele, mint legtöbb korombeli ismerősöm: amíg megtehetem, csinálom magam, mert a megmaradt önállóság érzése mindennél fontosabb!

   Épp most telefonált 83 éves szomszédasszonyom. Szemorvosnál járt: közelben lakó két fia közül valamelyik, esetleg egyik unokája mindig rendelkezésére áll. Homályosan lát, nem mennék-e át a kis ebédért, amit megoszt velem? Egy egész nyúlcomb várt rám zöldbab és krumpli körítéssel. Kész a mai ebédem, még főznöm se kell. Időnként megosztjuk így, amit főzünk nagyobb mennyiségben, "hogy jusson a szomszédnak is"... Ha kenyérért megyek, hozok neki egy kis süteményt uzsonnára. Néha leülünk egy kávéra, elbeszélgetünk (minden téma érdekli) és igyekszem felvidítani egy kicsit. Hát efféle kis epizódok váltakoznak mindennapjaimban, bár sokat vagyok egyedül is. 

   Furcsán hangzik talán, de az életemből a játék hiányzik a legjobban. Gyerekkoromban szüleimmel megszokott volt a játékos hangulat: a kártyajátékoktól kezdve a barkochba, az ország-város, az amőba, a ki nevet a végén? stb. jut eszembe hirtelen, melyeket a szüleim nagy odaadással játszottak velünk, gyerekekkel. Azt hiszem, a családokban a TV, s újabban a telefon, tablet erősen megtépázta ezeket a szokásokat. Fiatal korunkban, akárhol éltünk, mindig olyan társaság verődött össze, akik szerettek játszani. Scrabble, kártyajátékok, sakk stb. foglalták el szabadidőnket, főleg a hét végén. A nyári vakáció idején férjem szüleinél is ezzel teltek a délutánok, sok francia játékkal ismerkedtem meg.

   Bizonyára a véletlen műve, de itt alig ismerek valakit, akit rá lehetne bírni egy társasjátékra, esetleg kártyapartira. Igy csak arra várok, hogy találkozhassunk a gyerekekkel: kicsik-nagyok rögtön kaphatóak az efféle kikapcsolódásra. Kiszellőzteti a fejünkből a gondokat, nem hiányzik belőle az izgalom, de főleg a nevetés nem. Ami tudvalevőleg a legjobb orvosság búskomorság ellen! 



24 megjegyzés:

  1. Nagyon kedves szomszédasszonyod van, te is jó vagy hozzá. Kölcsösösen jó a kapcsolatotok, oldja az egyedüllétet, megváltoztatja a napjaidat. Nekem nincs ilyen szomszédassszonyom, akivel összejárnék. Ebben én is hibás vagyok. Nem keresem a társaságukat, így aztán magamra vessek.
    Kívánom, hogy minél előbb találkozz a családoddal, és az unokáiddal, játssz egy jó nagyot, nevessetek sokat! Kell ez az "orvosság". Jó, hogy vannak ők neked.
    Igazad van, a megmaradt önállóság érzése mindennél fontosabb. Én ma gyógyszertárban voltam, és megvettem a jövő évi naptáraimat is.Végigmentem egy hosszú utcát érte a mankómmal. Nem mondom, hogy nem volt fárasztó, de megtettem, és most elégedett vagyok. Nem szorultam másra. Régen mentem ennyit.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A "másik oldalamon" lakó pont az ellentéte! Fiatalabb nálam jó 10 évvel, senkinek sem köszön, magában él egy nagy házban... Egyetlen lánya ezer km-re innen. Persze, mindennek megvan a maga oka.
      Akikkel összejár az ember, azokat jól meg kell választani. Különben időveszteség, esetleg későbbi bosszúságok forrása.
      Megértelek, hogy egy nehéz, de jó hosszú menéstől is elégedett lehet az ember! Nekem a műtétem utáni első MOSOGATÁS is jólesett!

      Törlés
  2. Terike, Gizi, Kati, Annuska szomszédasszonyaim az elmúlt háron évben haltak meg egymás után. Gizi legutoljára, három macska maradt utána, meg a mogorva fia. Nem is köszön. A macskáit egy messzebb lakó asszony eteti, bejárása van a kertjükbe. Hozzánk nincs bejárása. Néha azért megállok vele szót váltani. Ez az én társas életem. Hiányoznak a falusi asszonyok, mindig valami érdekeset meséltek a múltjukról. Játszani nem szeretek, az nem hiányzik. A blogok jók, ha szabad csatlakozni a beszélgetéshez.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Klári, akkor te is a játszani nem szeretők közé tartozol!... Öcsém családja is ilyen: semmi könyörgés nem használ, hogy beálljon valamelyikük "negyedik keréknek"! Egyszerűen semmi kedvük hozzá. Én a bonyolult stratégiai játékokra nem vagyok beszervezhető.
      Itt, északon könnyebb érdekes társasági kapcsolatokra lelni, mint F.o. egyéb vidékein. Míg több elfoglaltságom volt, nekem is sokkal több kapcsolatom volt. Ma már le kellett nagy részüket adnom, nem bírnám mindegyiket ápolni. Számomra a blogok is elsősorban beszélgetések lennének, de ez már nagyon témafüggő...

      Törlés
    2. Rózsa, én meg szívesen kártyáznék, főleg römit, de nincs kivel. Amikor a gyerekem meg az unokáim kicsik voltak, persze más volt a helyzet, még én magam társasjátékot is szerkesztettem nekik saját régebbi és újabb fényképekhez társított kérdések segítségével, családtörénetek idézése és rögzítese volt a titkos cél. Sok más társasjátékuk volt, beszálltam én is. A kedvükért. Vége már a szép időknek.

      Törlés
    3. Klári, kedvükért beszálltál. Én gyakran magam kezdeményezem! Sajnos, sokszor hiába... Szeretem a "Trivial pursuit" és a "Master Mind" c. játékokat és a Whist nevű kártyajátékot is! és még sok mást! Utazások, vakációk idején főleg: egy csomag kártya nem sok helyet foglal a bőröndben. Végkimerülésig bírom... De pl. pénzben sose jétszottam. Csak magáért a játékért.

      Törlés
    4. Megnéztem, mik ezek a játékok, nekem a whist szimpatikus, a menete hasonlít valamelyik magyar kártyás játékhoz. Persze, én se, pénzért soha. Nem akarom elveszíteni a birtokaimat.:)

      Törlés
    5. Állítólag a whist lenne a bridge távoli őse... (nagyon távoli!)

      Törlés
  3. Hasonló okokból, mint Évánál, nekem sincs itt a házban olyan szomszédom, akivel összeülnék egy kávéra, vagy egy kis traccspartira. Ha találkozom velük az udvaron, vagy a lépcsőházban, szívesen beszélgetek, de nem több. Azt mondják, magamnak való vagyok. Lehet benne valami.
    A legjobb barátom a lányom. Épp egy hete találkoztam vele, hivatalos ügyeket intéztünk, de volt időnk személyes dolgokat is megbeszélni. A fiamat sokkal ritkábban látom, de ha kell, azért előbb, utóbb megjelenik. :)
    Mostanában keveset játszom, de régebben a gyerekeimmel és az unokáimmal nagyon sokat. Apó nem volt egy játékos természetű ember, de mellettünk megtanult játszani. :) Rájött a játék ízére és nagyon élvezte, hogy az unokák mellett ő is gyermekké válhatott. Az unokáim máig emlegetik. Volt egy aranyos mondásuk, mikor a mamájuk kérdezte, hogy milyen játékot akarnak áthozni hozzánk? - épp egy hétvégére jöttek. Azt felelték, hogy minek? - ott a Nagypapa! :)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Borka, akkor te nehezebben adod a bizalmadat, mint pl. én. Amikor ideköltöztünk, szomszédaink azonnal meghívtak bennünket ebédre, mondván, hogy még bizonyára nem találtuk meg a konzervnyitót! Egy-két hét múlva elutaztunk nyári szünetre, és odaadtam nekik a kulcsunkat, hogy időnként nézzenek át hozzánk távollétünkben... Bizalmat keltő kinézésük volt... Nem is csalódtunk.
      A tény, hogy a nagypapa rákapott a játék ízére, nagyon biztató: akkor még sincs veszve minden!

      Törlés
  4. Játszunk! Én nagyon benne lennék. Kártya, társas, barkochba, scrable, bármi jöhet. A gyerekekkel is, és a gimis a "csajokkal" is szívesen nekiültünk, még a covid előtti években. Dixit, imagine az újabbak, rengeteget nevettünk. Én sosem a győzelemért játszom, hanem magáért a játékért, az együtt lenni öröméért. Szeretem megfigyelni, ki hogy viszi bele az egyéniségét, néha rejtett jellemvonásait is. Jó rácsodálkozni ilyenkor a többiek észjárására, logikájára és a kreativitásukra.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. E., a soruk végtelen! Nagyon magamra ismerek abban, ahogyan megfogalmaztad! "Én sosem a győzelemért játszom, hanem magáért a játékért, az együtt lenni öröméért." Ezért a vesztést is könnyen elfogadom, persze, ha akad egy kis siker is, nem árt! De nagyon kellemetlen azokkal játszani, akik képtelenek elfogadni a vesztést és ilyenkor megmérgezik a hangulatot...

      Törlés
  5. én nagyon szeretek játszani, lehetne itt a blogosok közt is valami jó kis kvíz, akár barkochba is,irodalmi vetélkedő, bármi, akár valami olyasmit, amiket mesélted, hogy szoktatok összejönni, irodalomról, mindenkit érdeklő dolgokról (most kezdtünk a Könyvtárban egy irodalomterápiás önismereti csoportot, két hetente hatan összeülünk, egy témát körbejárunk,. nagyon tanulságos) miért ne lehetne valamit online is, bármelyik blogban (régen a nlc-n is fergetegeseket játszottunk, emlékszem, este nyolckor ültünk a gépeink elé, alig vártuk és kérdéseket tettünk fel, ...bár az inkább "csetelés" volt, de megpróbálni meg lehetne a blogosok közt is, nem ? nem tudom, csak hangosan gondolkodok

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. én pl. ilyesminek is tudok örülni:
      https://nlc.hu/forum/?fid=441&csatid=23&topicid=119565

      Törlés
    2. Jó ötletek, Kati, köszönöm! Kicsit nehéz megvalósítani - legalábbis részemről, aki állandóan kötelezettségeim után futok, de végül is jobb, mintha unatkoznék - mert időigényes a megszervezése, a "táplálása"!

      Törlés
  6. Annak idején. A nagy könyv műsor alatt futott egy nagykönyv.hu honlap, üzenőfallal, különféle témákkal. A játékos kedvűek jobbnál jobb játékokat találtak ki. (Borkával ott ismertük meg egymást��) Remek szórakozás volt, irodalmi igénnyel. Azóta is hiányzik az ottani hangulat. Ki írta; Nobel díjasok; Mi kezdődik így; anagramma; számok irodalmi művek címében (Egy nő-től a 22-es csapdáján át a 141 perc a befejezetlen mondatig sorban ��) - megannyi jó feladat és feladvány. Nem volt időhöz kötött, ki hogy tudott belépni és olvasni, megoldani a kérdéseket, ill.újakat feltenni. Vevő lennék valami hasonlóra :)
    rhumel

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is! Ha valaki megszervezné, kitalálná a kérdéseket, egyszóval: adminisztrálná a lapot! Az erre vállalkozók jelentkezését örömmel fogadjuk néhányan! 😇😘

      Törlés
  7. valahogy úgy képzeltem, hogy egy posztod alatt (feltett kvízkérdéssel) a hozzászóló megadja a választ és feltesz újat...a következő, megadja a választ arra az utolsóra és új kérdést ad, stb stb...nem kell adminisztrálni, egymáshoz szólnánk...EGY PRÓBÁT MEGÉR, nem???

    VálaszTörlés
  8. de ez sem rossz:

    https://fejtsdmegmost.com/4-magyar-iro-kolto-gy-h-i-j-betuvel-akasztofa-jatek/?fbclid=IwAR0Ch7FPjpQVFeDML_VXNkt_52WXRuh3Iy4ClbhPO5DCIHRVkfJ64bhalq0

    VálaszTörlés
  9. https://fejtsdmegmost.com/jopofa-kozmondasok-akasztofa-jatek/


    ha jobban szeretsz egyedül játszani

    VálaszTörlés
  10. de meg lehetne próbálni regénycímeket emojik-kel kiírni, (Könyvtárunk is próbálkozott ilyesmivel, nagyon jópofa volt, ők a szerzőről rövid ismertetőt írtak: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScMKDTk5btmIYgRvj_FXL2vo6cVbl0u1CoP4hozJEeYhnf-lg/formResponse

    VálaszTörlés
  11. Már csak az kell, hogy valaki elkezdje!...

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...