Keresés ebben a blogban

2012. január 10., kedd

Borongós jelen hangulata ellen nosztalgia...


Az év borongós hangulatban indul... A legtöbb blogról szorongó, aggodalommal teli gondolatok szállnak a jövő felé. Ilyenkor menekül az ember a múltba, ahonnan kiválaszthat valami vígasztalót  -  nem mintha csak szép emlékekkel lenne teli, de legalább válogathatunk közöttük!
A fenti képen természetesen nyár van. Azt hiszem, úgy 1981 nyarán lehetett, nagyon meleg volt. Emlékszem, a Tisza kinn volt a két gát jó félmagasságáig, csónakkal lehetett átkelni a túloldalra. A csónakos a fűzfák között lavírozott a széléig merült járművel, melybe anyósomat a világért sem lehetett becsalogatni. A gát tetejéről integetett utánunk.
Apa a tiszai halászlé főzésének elismert szakértője volt. A hátsó udvaron állította fel a bográcsot még reggel. A képen apósomat avatja be éppen a ízek rejtelmeibe. Tőle tanultam én is a halászlé-főzés titkait, amellyel Leningrádban meglehetős sikerem volt (otthoni paprikával, persze), igaz, tengeri halból!... 
Apósom mindenre kíváncsi, rendkívül joviális ember volt. Apa, fittyet hányva a magyar nyelv egy francia számára áthatolhatatlan bozótjára, türelmes pedagógiával magyarázta apósomnak, hogyan kell megtapasztalni, mennyire főtt már meg a halászlé. A nyelvi nehézségek sosem állították meg őket a társalgásban.


*a kép rákattintva nagyítható

31 megjegyzés:

  1. Politikai elemző műsort néztem délelőtti munka után, és a délutáni munka előtt.A kettő között hazajöhettem. Jobb lenne nem így " pihenni", de homokba sem dughatjuk a fejünket...
    Egy ilyen írás aranyat ér a lelkem mostani állapotának. Nyár, halászlé, emlékek, humor.Köszönöm.

    VálaszTörlés
  2. Névtelen10/1/12 12:26

    Én is csatlakoznék Évához. Kösz ezt a kis napfényt! Igazán ránkfér. Sokkal jobban, mint az elemzőket hallgatni...
    Majd bográcsozunk idén is, bízzunk benne:)
    Egyébként a nyelvi akadályok tényleg képesek elillanni, tapasztaltam:)
    rhumel

    VálaszTörlés
  3. Tündéri lehetett a két ember együtt.

    VálaszTörlés
  4. ::::)))) Még a halászlé illatát is érzem.
    Különben meg, milyen igazán fontos dolognak lehet gátja a nyelv??? ;)

    VálaszTörlés
  5. A halászlé főzés hangulata egészen speciális. Már a megelőző munkálatok alatt is sok humoros helyzet adódik.
    Például: Halpucolás közben az elkábult hal megugrik és egy csobbanással félig pucolva iszkol el a vízben. Velem többször megesett ez, mert Dunában állva a stégen pucoltam meg a halat. Az öcsém minden alkalommal fogta hasát a nevetéstől. Nagyapám pedig csak legyintett és mondta: -Fogj egy másikat gyorsan, mert különben nem lesz ebéd! :)

    VálaszTörlés
  6. @Éva: én is köszönöm, hogy benéztél bokros teendőid közepette! A kép ugyan nagyon amatőr, de akkoriban (30 éve!) az emlék volt a fontos!

    VálaszTörlés
  7. @rhumel: kedves rhumel, csak akarni kell! Kb. ötször találkoztak, főleg M.o.-n, de Apa járt egyszer Laon-ban és nagy szakértelemmel megmetszette apósom gyümölcsfáit, átültette a földiepret, mert apósomat igazán csak a nagyon szeszélyesen növő virágai érdekelték... Pedig imádott kertészkedni! Majd egyszer "megírom" őket is.

    VálaszTörlés
  8. A blogodat látogatni mindig van időm!:-)

    VálaszTörlés
  9. @akimoto: az igaz, csak nekem rengeteget kellett akkoriban 2 irányba - sokszor egyszerre - tolmácsolni... Szeretett együtt a 2 család és mindig sajnálták, hogy mélyebben nem tudnak megismerkedni, pont a nyelv miatt.

    VálaszTörlés
  10. @Zé: nagyon finom szokott lenni, csak az a sok szálka a pontyban!...
    Hogy minek lehet akadálya a közös nyelv hiánya? A szavak sokszor nélkülözhetetlenek, hogy pontosan kifejezhessük, ami felmerült, tolmács nélkül, spontánul...
    Mindenkire ragadt ugyan a másik nyelvéből, de az igazi beszélgetéshez kevés!

    VálaszTörlés
  11. @Gyöngyi: köszönet a kedves, humoros pillanatképért! Szinte elképzellek lelki szemeimmel... (a hal köztudottan csúszós, mint a csillagjegybeli férfi rokona is, aki szintén kicsúszik a kezünkből, amikor azt hisszük, hogy már sikerült rátennünk!)

    VálaszTörlés
  12. Igen, persze. De néha úgy érzem, a szavak csak akadályoznak. Kiforgathatók, félreérthetők, kontextusból kiragadhatók. Egy öleléssel ez nem fordulhat elő. ::))

    VálaszTörlés
  13. @Éva: nekem is! Pedig teendőm mindig sok van (most pl. elkezdtem egy "igazi" darabot írni, de nem kiabálom még el babonából...)

    VálaszTörlés
  14. @Zé: az ölelés viszont csak igen lényegretörően, a nüanszokat mellőző formában létező párbeszéd... Nem lehet megbeszélni a világ dolgait, a múltat, a gyerekeket stb...

    VálaszTörlés
  15. @Flora: A szavakkal igen? :) Provokállak. De a kérdés komoly. A szavak mennyiben képesek egyértelműek lenni?

    VálaszTörlés
  16. @Zé: a szavakkal van rá esély, ha igyekszünk őszintén, a lényegre törően használni őket. Én nagyon hiszek a hatalmukban...

    VálaszTörlés
  17. Névtelen11/1/12 08:15

    @Zé, Flora: mindkettőtökkel egyetértek is, meg nem is:)
    A szavaknak óriási a hatalma- bár sokszor ezt a hatalmat rémségekre használták/ják.
    Viszont az EMBERI SZÓban, az igazban, jóban erősen bízom magam is. Megölelni valakit, persze néha több a kedves, bátorító szavak sokaságánál...
    De legyen az akár szó, akár ölelés, természetesnek, őszintének kell lennie, hogy a varázslat létrejöjjön.:)
    Amit Flóra írtál a "kétnyelvű" családdal kapcsolatban, azt nagyon is értem és teljesen egyetértek. A tolmácsnak emberpróbáló feladat, emellett sosem pótolja a spontán, közvetlen beszélgetést. Átéltem sokszor, mennyire jó lenne hosszabban, kifejtősebben, és főként segítség nélkül csak úgy beszélgetni, megbeszélni a dolgokat.
    Azért a mosolyok, összenézések, apró kis gesztusok valamennyire kárpótolnak. Ehhez persze hosszú évek, közös élmények és emlékek is kellenek...
    rhumel

    VálaszTörlés
  18. "Igazi" darab? Majd ha lehet már, remélem úgyis többet tudunk róla.

    VálaszTörlés
  19. @Zé: kedves Zé, a szavak persze hazudhatnak: erre is megvan a használati lehetőség. Pontosabban úgy mondanám, hogy nem a szavak hazudnak, hanem aki használja őet, kiforgatja szándékosan értelmüket...
    Az ölelés metakommunikáció, ráadás. (semmi kifogásom ellene, attól függ, kitől jön!)

    VálaszTörlés
  20. @rhumel: Zé-nek adott válaszom talán a tiédre is reagál. A második felével is teljesen egytértek, azt hiszem, sok dolgot átéltünk mindketten, hasonlóan. Amikor tolmácsoltam kötetlen beszélgetéseket, az volt a nehéz, hogy "rábeszéltek egymásra", fittyet hányva a tolmács kínjaira... Sokszor kevertem is a nyelveket, s csak az értetlen pillantásból jöttem rá, hogy "felcseréltem őket"...

    VálaszTörlés
  21. @Éva: igen, egyelőre igyekszem tartani a nyelvemet, ami nekem elég nehéz néha...

    VálaszTörlés
  22. Névtelen16/1/12 08:49

    Flora mindig fejin találja a szöget.
    Szó+szem/tekintet+gesztus+hanglejtés=erős remény
    a megértésre.
    Írott szó veszélyesebben félreérthető.

    VálaszTörlés
  23. @Névtelen: itt már jobban sejtem, ki a Névtelen... Mindezen jelek mellett nekem a szavakra is szükségem van! Ezekkel is lehet csalni, nem? Minden a szándékon múlik...

    VálaszTörlés
  24. Névtelen16/1/12 15:42

    A két névtelen jelen esetben nem azonos.

    VálaszTörlés
  25. Névtelen16/1/12 21:15

    Moi csak azért vagyok névtelen,mert bonyolult
    ez a vacak blogra írási system.
    Flora! Nem mondtam,hogy szavak nem kellenek,csak
    azt,hogy nem elegendők.

    VálaszTörlés
  26. Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.

    VálaszTörlés
  27. Egyetértek a felettem szóló Névtelennel. Szava is kellenek. Csak nem mindig. :)

    VálaszTörlés
  28. @névtelen: néha viszont meg kell velük elégednünk!...

    VálaszTörlés
  29. Válaszok
    1. Jól van. Én is kedvellek. És mosolyogni is szoktam, csak ha köd van, nekem is alább hagy a jókedvem. Én a magam részéről ugyancsak reménykedem, hogy kisüt a nap. :D :D

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...