Keresés ebben a blogban

2012. január 19., csütörtök

Csemege Illyés Gyula naplójából...

(...) A szerelem s a szex bajosan s ritkán fér össze, lévén hogy az utóbbi disznómód  -  emsemód  -  cserélheti társát, az előbbi pedig rögtön minden téren örök akar lenni. Az "igazi" szerelem  -  amely kiállt minden próbát  -  mindig öregkori, bárhogy ágálnak a fiatalok. A fékezhetetlen vér lobogásának csitulásával éled föl a testben is. Romeóban és Júliában a mindig megbízhatatlan jövő dolgozik, Philemonban és Baucisban a megbízható  -  nem változó  -  múlt. Szerelemesek, várjátok ki a szex kihűlését. Azután melegedtek össze. Röpke néhány évtized a türelmi idő. De megéri, a páros élet valóban a legszebb a világon, akkor derül ki; szemben  -  testközelben  -  az elmúlással. Nem gyerekjáték, nem szórakozás a szerelem. Tűzpróba, valamicske üdv, a földön így is pillanatnyi. (...)

Illyés Gyula:  Naplójegyzetek  (1979-1980)  Századvég Kiadó  1994  


adalék:  


hasonló cipőben itt...

27 megjegyzés:

  1. mintha kicsit elfogult lenne az öregség javára- vigaszára(?)és mintha a szerelem szót másképp értelmezné, mint várnánk, ez inkább szeretet... és a fiatalkori szerelembe beleférhet a szex is...

    VálaszTörlés
  2. @aliz: szerintem az öregkoriba is! Csak az íze más... kevébé lángoló, de mélyebb...

    VálaszTörlés
  3. Névtelen20/1/12 07:38

    Egy szív, fél szárny, most már repülhetsz - csak fejből "idéztem" Illyés Gyulától. Kedves sorom volt 20 évesen. Tán még kedvesebb, még igazabb, most....:)
    rhumel

    VálaszTörlés
  4. @igen, lehet... csakhogy fura módon Illyés a fiatalkoriból elvonatkoztatja!

    VálaszTörlés
  5. @rhumel: ezt a sort én is megjegyeztem,(egy életre:) de még fiatal koromban:), és azt hiszem Illyés se túlöregen irta még...:)vagy igen?

    VálaszTörlés
  6. ja, most látom, te is...:), csak....
    hááát -mit mondjak - jó nektek!....:)

    VálaszTörlés
  7. Névtelen20/1/12 12:03

    Nincs mindenkire érvényes szabály.Lásd Goethe:
    "Szürke,öcsém,minden teória,
    Csupán az Élet aranyfája zöld."
    Ő egyébként vén fejjel elvette volna Friderikét,
    ha az apa nem szólt volna közbe...

    VálaszTörlés
  8. @rhumel és aAliz: azt hiszem, volt egy csipetnyi provokáció is az öreg Illyés részéről a szerelmet "kisajátító" fiatalokkal szemben...

    VálaszTörlés
  9. @Névtelen: szerintem sem! Legyünk ökümenikusak, legalább ebben!

    VálaszTörlés
  10. Nem tudom. Én, azt hiszem, még életemben nem láttam két egyforma szerelmet.

    VálaszTörlés
  11. @flora: naugye!(csak van ott valami "bibi" (is), mármint Illyés öregkori okoskodásában) persze jobban ismered az idézett szöveg kontextusát, apropóját...

    én fiatalkoromban voltam mindig szerelmes:)(permanensen és nagyon:)(de nem "egyformán":)(Zé!)(az csak akkor lenne lehetséges, ha pusztán a szerelembe lennénk szerelmesek:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen. :) Azért is furcsa nekem ez a csoportosítás életkor szerint. Szerintem mindenféle verzió elképzelhető. ::))

      Törlés
  12. @aliz: bevallom, én minden polemikus szellem nélkül olvastam - és olvasom - Illyés sorait: egyszerűen mint irodalmat...

    VálaszTörlés
  13. @Zé: természetesen, sokféle változat van. S az sem mindegy, hogy pl. az "öregkori kategóriában" ugyanahhoz a személyhez fűződő, mondjuk 50 éves érzéseink alakulásáról van-e szó (Ph. és B.) vagy arról a frissen éledt lángról, ami pl. 70 évesen csapja meg...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Teljesen igaz. Nehéz összehasonlítani őket. :)

      Törlés
  14. @Zé: ha véletlenül - bár teljesen valószínűtlenül - megcsapna jó 10 év múlva, majd tanulmányozni fogom és megírom a blogomon...

    VálaszTörlés
  15. én nem is Illyéssel kezdtem vitatkozni, hanem florával, bocs, flora!:)(azt viszont a facebookon található bevezetőd inditotta el bennem, ez:"

    itt viszont más a kontextus , végül is ... ...-k között levő, kiragadott idézet.valamit túlhangsúlyoz bizonyára , valaminek az ellensúlyozására. (mint utaltál is iyesmire) ,


    Zé. Illyés "csoportosít", mármint azzal, hogy öregkori szerelemről beszél!szemben a fiatal (horribile dictu)"gyerek"korival!kicsit abszurd. nem tudok bedőlni neki:)kicsit kilóg a lóláb.

    flora, szerintem nem friss szerelemről ir...! (még jó:) ettől még Zé nyugodtan várja a blogod erről:) (csak az nem Illyés illusztráció lehet!)

    VálaszTörlés
  16. lemaradt a bevezetőd, ami a fb-on "polemizálásra" késztetett(bár csak kiindulópontként):


    "A korral néha a bölcsesség is megjön..."

    (node hogy még az igazi szerelem is azzal, nekem ez most egy kicsit sok(k)!:( bár önáltaltásnak, vigasznak - az öregkor általános hanyatlásával szemben- nem is lenne rossz...:)

    VálaszTörlés
  17. @aliz: talán minden "bölcsességhez" saját történetünk szemüvegén át viszonylunk... Bennem továbbra sincs polemizálási vágy...
    Aludj jól, én is megyek még olvasni egy kicsit elalvás előtt...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. a "polemizálás" ellentéte az, hogy teljesen egytértünk mindenben? akkor mi értelme a kommenteknek? csak a megerősitő helyeslés? az felesleges is lenne! nem?

      Törlés
  18. @aliz: nem feltétlenül szükséges teljesen egyetérteni, sőt! Azt hiszem, többször is bizonyítani próbáltam már...
    Mindenesetre megköszönöm a hozzászólásokat, melyekért hálás vagyok inkább!

    VálaszTörlés
  19. én szeretek vitatkozni, mert/ha a vita végén a két más véleményből -jó esetben - létrejöhet(ne) egy új, harmadik,ami egyesitheti magasabb fokon mindkét -kezdetben - ellentétes nézetet. persze árformálva, gazdagodva... de ez csak egy ideális állapot lenne... ritka a jó, "konstruktiv" vita...:) de remélem, neked, aki nem kedveled a vitát, nem tűnik öncélú akadékoskodásnak...
    pedig az ember sokszor magával is vitatkozik, hiszen annyi összetevője, aspektusa van a dolgoknak...

    VálaszTörlés
  20. és akkor csak egy véletlenül talált Shakespeare idézet:: "A vénség lankasztja a bölcset, de mindig javít a bolondon." (Shakespeare)
    (hm?)

    VálaszTörlés
  21. @aliz: nem értem, honnan gondolod, hogy "nem kedvelem a vitát"? Én a polemizálást említettem, ami néha szőrszálhasogatásba fullad... (itt sietve hozzáteszem, hogy nem rád értettem, mielőtt esetleg megbántódnál!)
    Ez a naplórészlet, úgy tűnik, téged vitára késztet: ezzel semmi probléma, én magam csak élveztem az illyésgyulás, kicsit talán provokáló okoskodást, a stílust, minden hátsó gondolat nélkül... Végül is joga van, hetvenen jóval túl, egy valószínűleg szerelmes hosszú házasságban így érezni, hogy úgy mondjam, távlatban... S ez azt sem zárja ki, hogy másnak esetleg más a tapasztalata...

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...