Keresés ebben a blogban

2023. október 28., szombat

Életre szólóan...

   Barátaim, ismerőseim nagy része már tudja, hogy d.u. 2 és 3 között ne keressenek. Akkorra megebédelek, majd elhelyezkedek a TV előtt, hogy pihenés ürügyén egy órát áldozzak egyik kedvenc műsoromnak. Közérdekű témák köré meghívnak 3-4  ismeretlen tanút, akiket a téma közelről érint(ett). Sokszor esik szó pl. jogi esetekről, betegségekről, amikor is a tanúkon kívül orvos, pszichológus vagy jogász is van jelen, ilyen formán ezek az adások pl. ismeretterjesztő jelleggel is bírnak. Máskor pedig egyszerűen a mindennapi élet, esetleg az életkor által felvetett témákat beszélnek meg, vagy kivételes kalandos helyzeteket mesélnek el a résztvevők. Egyszóval, a témák olyan változatosak, mint maga az élet.

   

algériai tanár koromban 
Tegnap pl. a tanár-diák kapcsolatról volt szó. Három volt diák meghívását közvetítették egykori tanáraik részére, anélkül, hogy felfedték volna a meghívók kilétét, azzal az ürüggyel, hogy a műsor a pedagógus  pálya emlékei körül forog majd, ami végül is nem volt messze az igazságtól. Csakhogy a lényeg abban a sorsdöntő hatásban volt, amit az egykori tanár gyakorolt diákjára azzal, hogy hitt benne, esetleg külön is áldozott rá időt, s így az behozhatta a kezdeti lemaradást. Átadta diákjának is a hitet önmagában, a lehetőség bizonyosságát, mellyel szárnyat adott neki. A tanárok egyhangúlag vallották, hogy kezdettől fogva meglátták szemükben az értelem, az érdeklődés felcsillanását, amely csak biztatásra várt a néma visszahúzódás mögött, hogy kibontakozhasson. Nem véletlen, hogy később mindhárom diák a pedagógus pálya felé fordult, mert a tanár nemcsak ismereteket adott át, hanem életreszóló emberi példával is szolgált. 

   Mondanom sem kell, hogy nagy volt a meglepetés, amikor az egykori tanárok felfedezték a meghívás igazi célját és felnőtté vált régi diákjaikat. Mindenki a szemét törölgette, bevallom, én magam is. Ilyenkor különösképpen feltámad bennem rövid, de gazdag pályám minden feledhetetlen emléke. Mint az egyik tanár megjegyezte a sok hálás köszönet közepette, voltaképpen ő kapta a nagyobb ajándékot, hiszen mi lehet nagyobb jutalom egy pedagógus számára, mint érezni, hogy sikerült egy életre meggyújtani azt a bizonyos lámpást egy gyerekben...

7 megjegyzés:

  1. Vannak ilyen életre szóló példák. Gyerekkoromtól felnőtt koromig 32 pedagógus élt a családi környezetemben. Inkább szigorú emberek voltak, kivéve az apámat. Elnéző szeretettel bánt velünk is, meg a tanítványaival is. Egyik osztálya a mai napig megemlékezik róla a temetőben. Érettségi dátumukat nyomtatják a csokor szalagjára.Messengeren küldte húgom a legutóbbi fotót a sírjáról. (Klári)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Klári, az én környezetemben csak 1 volt, jó húsz évvel idősebb unokatestvérem, akiről írtam az emlékező közös blogunkon a "kreativitás" témájánál... De sok volt tanárom szolgált példaként számomra, hogy ez lett a választásom. Csak azt sajnálom, hogy mindössze pár évig tarthatott...

      Törlés
  2. Az a jó a tanári pályában, hogy adhatunk és kaphatunk is. Számomra is voltak kíváló pedagógusok az életem folyamán, akik hittek bennem, és én is meg tudtam gyújtani az általad említett lámpást néhány diákomban. Igyekeztem megtenni, mert tudtam, hogy mennyit számít. Biztosan követtem el hibákat is, de hittem a tehetséges diákjaimban, ezt közöltem is velük, és igyekeztem megtenni értük, amit kell.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva, az adhatunk-kaphatunk szerintem is arányosan fennáll... Szentesi éveimről kellemes emlékeim maradtak, néhány diákom még emlékezik rám, egyesekkel évekig leveleztünk. Algériában nehezebbek voltak a körülmények, de ott is mégérezték a diákok, ha szerette őket a tanár - és szerette a "szakmáját" is...

      Törlés
  3. Névtelen4/11/23 08:36

    Még mindig vacakolok a névtelenséggel... Blogbejegyzésemhez írtakra válaszolok, töröld, ha elolvastad itt a választ. Apám kisparaszti családból származott tehetségének és szorgalmának köszönhetően egyetemre járt, melyet utóbb nem tudott befejezni - mivel a szocializmus kísértete/kísérlete megakadályozta... szóval Apám országgyűlési képviselő volt 23-24 évesen FkGP-s, majd '90-ben ismét egy cikluson át. A közélet iránti érdeklődőst én is örököltem. Sorsunkról írtam: https://partfal.blogspot.com/2020/10/1956-akkor-is-szabadsag.html

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Névtelen4/11/23 09:22

      Elolvastam, Márta. (R.)

      Törlés
    2. Névtelen4/11/23 22:51

      Nem sikerült törölni. Talán neked lehet csak.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...