Keresés ebben a blogban

2010. március 26., péntek

6 év Isztambulban...

Ezt a képet nyilvánvalóan Isztambulban festettem, még a nyolcvanas években. Látszik is rajta, hogy nem vagyok nagyon otthonos az olajfestésben, különösképpen meg a tájképekben. Azután is inkább a könnyedebb tushoz folyamodtam, kiültem egyszerűen kis összecsukható székemmel az utcára, a temetőkbe vagy a mecsetek udvarára, esetleg belsejébe, a vastag szőnyegekre és élveztem a rekkenő kinti hőség után a friss csendet, a nyugalmat. Senki nem zavart, mint ahogy én sem zavartam senkit. Csak a cipőmet állítottam kint sorba a többi közé, még a fejemet se kellett letakarni.
1984-ben érkeztünk Törökországba. Az Egri csillagok-on nevelkedve, Isztambulról és a törökökről meglehetősen baljós képzeteim voltak, de Algéria után már túl voltunk a nehezén. A másfél évszázados török hódoltság annyira rányomta bélyegét a magyar többség köztudatára, hogy még nyelvrokonságunkat is letagadtuk (néhány szakértő kivételével). Elegánsabb dolog nyilván az észtekre vagy a finnekre hivatkozni... Magam is ott helyben fedeztem fel, mennyivel könnyebb egy magyarnak törökül megtanulni, mint például egy franciának! Gilbert-t is meghódította a török nyelv, mert a magyarral ellentétben nyugodtan rábízhatta magát a megtanult szabályokra, kivétel szinte nincsen. A pár év alatt a törököket jobban megismerve, olyan kulturált finom viselkedést tapasztaltam még az "egyszerűbb" közegben is, amiből sokan tanulhatnának az orrukat fenn hordó nemzetek közül... Azt a bizonyos szívélyes, szolgálatkész, kellemes hangulatot keltő viselkedést, amitől az élet több mint elviselhető lesz...

6 megjegyzés:

  1. Ritkán írsz, kedves Flora, gondolom, készülsz a kiállításra. Jó munkát - és nagyon szép Húsvétot, így félig-meddig utólag is.

    VálaszTörlés
  2. Kedves Gabi, sajnos, a kiállításra készülés még ezután következik : 1 hétig Meudon-ban voltam unokákat ajnározni, míg a mama távol volt a munkája miatt.
    Most meg itt voltak mind a négyen szombat óta ma délig : csupa öröm és kevés szabad idő, de tudom, hogy ezek múlékony és vissza nem térő órák, melyeknek minden percét ki kell használni és elraktározni...

    VálaszTörlés
  3. Ezért maradtam én is el a húsvéti jókívánságokkal... Nagyon találóan írod, Flora, minden percnek úgy örülök, hogy közben tartalékolom magamban azonnal. Örömraktár, szép gondolat:)

    VálaszTörlés
  4. Örülök, hogy meglátogattál, Endi. Különösen a gyerekek nőnek fel gyorsan és talán ebben a kicsi korban szövődnek azok a szálak, amelyek később is összekötnek majd bennünket... Ilyesmikre gondolok, amikor fáradhatatlanul igyekszem "jelen lenni", ha kell, játszani, ha kell, mesélni, vigasztalni, etetni vagy csak ölbe venni...

    VálaszTörlés
  5. Kedves Flóra!
    Törökországról kerestem képeket a világhálón, és véletlenül idekeveredtem. Mit is mondjak, itt ragadtam.Szívesen olvasnék még az ott töltött időről. Üdvözlettel Ica

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Üdvözöllek, kedves Ica. Ezen a blogon is van szó Isztambulról, még több francia nyelvű blogomon: http://flora.over-blog.org

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...