Keresés ebben a blogban

2010. március 7., vasárnap

Radnóti titkai...

Muriel-lel lefordítottuk Radnóti 3 versét. Muriel kiváló költő. Néha talált szebb fordulatot az én, szavak közelségéhez ragaszkodó fordításomhoz, hogy "költőibben" gördüljön a vers, s én vigyáztam, hogy a lehető legjobban átérezze a vers hangulatát, a költő világát. Azért örülök, hogy az ő "költői füle" is jóváhagyott néhány általam lelt megoldást, mint pl. hallod a halk zuhanást - Entends-tu le silence de la chute? amire nagyon büszke vagyok, bár hivatásos költők, műfordítók szemében valószínűleg jogtalanul... Annyi baj legyen! Először is a magunk örömére dolgoztunk, másodszor meg sokaknak örömet szereztünk vele!

A Szerelmes vers fordítása megtalálható francia blogomon. Sokan estek a varázslat hatása alá, éppúgy a Tétova óda olvasásakor. Amikor megpróbáltam kibogozni, miben rejlik a csoda, Radnóti Napló-jának erre az 1939. október 12-i (a hónap és a nap a születésnapom!) bejegyzésére bukkantam:

"Frankl Sándornak mutatom a Szerelmes vers-et, néhány napja írtam. Egészen elfullad a gyönyörűségtől. - Látja, az ilyen vers az, amin Isten kezét érzem. Egy igazi költő gyakran ír sikerült, kitűnő, sőt remek verseket, de néha-néha olyant, amin Isten kezét érezni, ami - csoda és nem művészet ! - A különbség meghatározása kitűnő."

Azt hiszem, talán Mozart zenéjéhez lehetne hasonlítani, amelyen szintén sokszor érezni "Isten ujját", azaz a zseni megfoghatatlan és könnyed érintését...

5 megjegyzés:

  1. Rózsa, figyelmedbe ajánlom ezt, tán két hete tették hozzáférhetővé, még nemigen ismeri a publikum:
    http://radnoti.mtak.hu/
    Legkedvesebb munkahelyemen tavaly volt Radnóti-kiállítás, most pedig összehozták ezt a remekül használható digitális anyagot - minden kép külön megjeleníthető, nézegethető, de nagyon érdekesek az ismertetők is. Ez itt a reklám helye :)

    VálaszTörlés
  2. Bikfic, megköszönném az ajánlott "helyet" - már meg is néztem, Azt hiszem, sokszor fogok még ott nézelődni!:)

    VálaszTörlés
  3. Szívesen, Endi! :) remélem, R-nak is tetszeni fog. (ha az Akad. Kvtárat kell reklámozni, rám mindig számíthat a világ) :)))

    VálaszTörlés
  4. A-tól Z-ig átböngésztem, Ági, nagyon köszönöm! Furcsa érzés betekinteni híres emberek intimitásába... Vagy ha az ember híres lett, intimitása is köztulajdonba vétetik?...
    Néha eszembe jut : nem is rossz elgondolni, hogy a 20. század költőinek két legnagyobbika ugyanazon egyetem padjait koptatta mint te meg én...

    VálaszTörlés
  5. Bizony, nem rossz érzés :)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...