Keresés ebben a blogban

2022. február 18., péntek

Emlékek 100 éves apámról, dióhéjban

    Apa ma lett volna 100 éves, 1922. február 18-án született.

Száz év szép kerek évforduló, amelyet Apa távolról sem ért meg, de az emlékeimben addig fog élni, amíg én magam. 1995. november 4-én halt meg, 73 évesen megállt a szíve.

Szülei napszámból éltek. Egyetlen nővére 9 évvel előbb született, mielőtt nagyapám az orosz fronton hadifogságba került volna. A Kaukázusba vitték tanyára dolgozni, onnan szökött meg egy éjjel, s ballagott haza a magyar Alföldre. Hónapokig tartott. Igy lett a két testvér között viszonylag nagy korkülönbség.
Szóba sem jöhetett, hogy a jófejű iskolás tovább tanulhatott volna a hatodik osztály után (szüleivel összevetve már az is haladás volt), és emlékszem, felnőtt fejjel, az új rendszerben végezhette el a 8 általános hiányzó 2 évét.
Már az is áldozatot követelt a szülöktől, hogy inasnak adják. Molnársegéd lett, a lépcső második foka. Igaz, hogy élete folyamán mindig tanult, csak úgy érdeklődésből, könyvekből, különböző tanfolyamokat végzett, sokféle területen dolgozott, s ha matematikából, fizikából valahol megakadtam, ő segített ki, még a gimnáziumban is. Eleinte még rajzból is, bár ezen a területen hamar, már 10 éves koromtól felülmúltam, de az örökséget tőle kaptam, s ezt máig is hangoztatom. Még akkor is, ha tőle egyetlen elismerő biztatásra sem emlékszem ezen a téren. Nem volt az a dicsérgetős fajta, egyszerűen nyugtázta, mintegy természetesnek vette iskolai eredményeimet, és kész.
   Feleséget az ország másik végéből hozott, a kis dunántúli faluból, ahová a visszavonuló magyar hadsereg lerongyolódott maradékát terelte a háború vége. Az első pillantásra végletesen beleszeretett a szép lányba, akivel véletlenül találkozott az utcán. Esküvő után pár hónappal visszaköltöztek az Alföldre, hogy a szülőket felkarolják. Én már ott születtem meg, 1947. őszén, s öcsém követett nem egészen 2 év múlva.
   Az ötvenes évekből csak halvány emlékfoszlányok maradtak meg bennem. Apa biciklin járt dolgozni (csak jóval később lett kis motorja), néha még a Tiszán túlra is. Kis bőr aktatáskában vitte az ennivalót, s emlékszem, mindig hozott vissza egy darab "madárlátta" maradékot, amire boldogan vetettük magunkat öcsémmel, s ha száraz is volt a kenyér: olyan mesébe illően "csomagolta" számunkra, mintha a világ legkülönb ajándékát kaptuk volna!... 
   Szenvedélye a szőlő és a gyümölcsfák voltak. Fáradhatatlanul nemesítette, gondozta őket, tanfolyamokat végzett, könyveket olvasott ki, s amikor  -  már külföldről  -  évente egy hónapra hazajártunk, milyen büszkén várta, hogy megkóstolhassuk a termést! Fiam is kijárt vele a kis parcellára, s büszke volt, hogy nagyapjától megtanulhatta, hogy kell akkurátusan bekötni a teli zsákot... (valószínűleg a párizsi ügyvédi kamara egyetlen tagja, aki ezzel a tudással bír!...) Igen, emlékszem, minden tudományába szenvedélyesen beavatott már kiskorunkban bennünket is!
   Ő, aki annyi viszontagságon ment át, egyetlen dologtól félt, legyőzhetetlenül: a fogorvostól! Előfordult, hogy míg az érzéstelenítő injekció hatására várt, elmenekült a várószobából!... Sohasem tudtam meg, milyen életre szólóan kínzó tapasztalat állhatott e félelem hátterében...
   Sokáig idézhetném még alakját, "ezermesterségét", mert elég volt megfigyelnie bármit, kézi kosarat, söprűt elkészített, tőle tanultam halászhálót is kötni, bármit megjavítani a házban. 
Amikor már nagyon beteg lett a szíve, sohasem panaszkodott, csak kifulladva némi pihenést engedélyezett magának. Előttem van a fotelében elszunnyadva a napi újsággal a térdén. 
Anya időként megjegyezte: "Szerencsére apád természetét örökölted!" Igy érzem én is, egyre jobban.

Harmincas évek eleje: apa jobbról a negyedik









15 megjegyzés:

  1. Mennyi okos, tehetséges ember vett körül bennünket, mennyi szeretettel egyengették az utunkat. G.-nek is életre szóló élmény, fiadnak múlhatatlanul jó emléke, amit a te családodtól kapott.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valóban, kedves Klári, s hogy milyen mélyen meghatározó is a gyerekkor, csak később tudatosul igazán... Képek, emlékek villanak fel, helyükre kerülnek a nyomok bennünk...

      Törlés
  2. Még olvasnám!

    Apámra gondoltam közben, mennyi mindent tudott, és mennyit dolgozott. A paraszti világból kilépve ugyan, de mindig a "föld" közelében.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, Márta.

      "...mennyi mindent tudott, és mennyit dolgozott." Nekem is ez jut eszembe az enyémről...

      Egy nagyon fontos tulajdonságát kifelejtettem: mesélőkedvét, melyet szintén rámhagyott (öcsémre is, mindkettőnkre). Nagyon tehetségesen mesélt, láttatóan, mert közben "visszaköltözött" gondolatban az eredeti helyszínre és időbe, s "csak" le kellett írnia, mit lát és hall, igazi várakozást keltve a hallgatóban...

      Törlés
  3. Micsoda ember, micsoda apa! Sokoldalú volt és tudott adni! Nagyapámra emlékeztet, akit ugyan nem ismertem, de anyukám elbeszéléseiből sokat tudok róla. Hasonló volt az édesapádhoz. Megragadta a figyelmemet, hogy matematikából és fizikából még gimnazista korodban is tudott segíteni. Okos is volt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, Éva, szerencsére akad néha, aki tovább adja, kik voltak előttünk, s talán annak is egy-egy általuk ismert kis árnyalatát, akik mi voltunk valaha...

      Máig is csodálom, hogy tudta néha kibogozni a metematika-fizika feladatok titkait... Talán ugyanúgy, mint minden mást: megfigyelte, míg meg nem értette belső mechanizmusukat...

      Törlés
  4. De szépen megírtad ezt a megemlékezést édesapádról, kétszer is elolvastam. Szerencsés vagy... nem mindenkinek adatik meg. Nyugodjon békében.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönet, Zsuzsa (és utólagos kis késéssel: boldog névnapot!).

      Ily módon próbálkozik az ember, hogy kicsit "feltámassza", tovább éltesse szeretteit, s talán jobban meg is értse őket...

      Törlés
    2. Nagyon szépen köszönöm a névnapi jókívánságot. Nagyon kedves vagy.

      Törlés
  5. mennyire jó, hog leírtad, nagyon szép, én is elolvastam többször is,
    azelőtt engem nem igazán érdekeltek az őseim, mostanában kezdetem csak jobban beléjük szeretni, mindent felkutatnék, amit csak lehet, és - milyen a sors - (vagy nekem lett jobban szemem rá): mindig találok valami kisebb nagyobb motivációt, hogy még többet és még többet tudjak meg róluk...
    most ez a te írásod is ilyen energiát-adó
    (a múltkor egy új könyv akadt rám: https://alexandra.hu/konyv/tarsadalomtud-pszichologia/edesviz-kiado/marine-selenee/osszekapcsolt-sorsok-kulonbozo-vegzetek/)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. és eszembe juttattad marla visszaemlékezését apja 100 éves napján (ismered az ő blogját), és még eszembe jutott Ferber Katalin visszaemlékezése
      https://azeletmegminden.hu/036-ferber-katalin-podcast/

      Törlés
    2. hoppácska (most visszakerestem azt az emlegetett blogot, és - milyen az agyam - biztos voltam benne, hogy 100 éves az apjáról írt, ...amikor 82 volt:
      https://revisitationes.blogspot.com/2019/09/hogyan-nem-lett-apam-nyolcvanketto.html

      Törlés
    3. Köszönöm, Kati. Én az elmesélésüket kezdtem akkoriban, amikor blogokat kezdtem (2008-09-ben). Valószínűleg azzal a hátsó gondolattal is, hogy emlékük valami módon fennmaradjon kései utódaik számára, akik nem ismerhették őket. Mindig erősen munkált bennem ennek az öröklési láncnak a gondolata...

      Marla írása apjáról engem is nagyon megragadott: írótehetség!

      Törlés
  6. Mióta kitetted a fotókat, sokszor visszajövök elolvasni ezt a szeretettel teli pályaképet és megnézni a téglával kirakott udvart a kerítéssel. Pontosan olyan, mint a mi egykori gyermekkori udvarunk mindentudó apánk jelenlétére emlékezve. Apánk is átlátott minden "iparosságon", de nem ez adta lényének utolérhetetlen egyediségét. Apáink közel egyidősek voltak, valamiért egy srófra járt az eszük.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Klári, köszönöm ezt a közelséget. Talán az is benne lehetett, hogy legtöbbször az emberek magukra voltak utalva, és muszáj volt nekik egyedül kilábalni sok nehézségből. "A szükség jó tanítómester", hallottam sokszor gyerekkoromban.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...