Keresés ebben a blogban

2022. október 7., péntek

Hangulatos összejövetel kávéval, teával és 15 novellával

    Annie Ernaux francia írónő kapta meg az idei irodalmi Nobel díjat. 82 éves, remélem tud majd örülni az elismerésnek még jónéhány évig.

   Nem tartozik kedvenceim közé, de azért örültem az eseménynek. Akkor is, ha jól  tudom, hogy nem a díjak adják meg egy író nagyságát : hány Nobel díjas nevét takarta be az idő hordaléka, s hányan maradtak fenn díjak nélkül is!

   Az én délutánom másfajta örömöket hozott, emberközelibbeket, minden ünnepélyességet nélkülözőket, de egy ponton mégis találkoztak Annie Ernaux-val : írásról volt szó. Összegyűlt nálam a november végére tervezett felolvasó est 4 szereplője (az ötödik aznap foglalt lévén, már a múlt vasárnap eljött). Előre kiválogattam, kiosztottam 15 mikroszkopikus novellát, a sorrendet is megterveztem nagyjából, amelyben november végén majd olvasásra kerülnek közönség előtt. Sőt mitöbb, még az eljövendő cím is beugrott az utolsó pillanatban, egységbe vonva  a meglehetősen heterogén válogatást.

   A felolvasók nagy része nem ismerte szövegeket. 2010-12 között íródtak, afféle "fikcionális hullámban", nem tudom, miért, de akkoriban "kitalációra" volt igényem, kedvem, mintegy átvéve az anyaggal szemben a szobrász szerepét. A történetek mélyén csaknem mindig van egy valóság-mag, egy motívum, mely velem esett meg, esetleg valaki mással, aki elmesélte nekem élete egy meghatározó epizódját, amit aztán kedvemre átdolgoztam. Legtöbbször csak az én fejemben létezett a történet hajszálpontos élességgel, a kontúrokat, élesebb vonásokat gondosan elmosogattam, mint rajzolás közben, hiszen engem az írás és rajzolás szinte egyszerre ejtett rabul, sokáig párhuzamosan, de máig is elválaszthatatlanul. Az írnivaló képekben, ízekben és illatokban jelenik meg előttem szinte minden érzékszervem közreműködésével, s ezeket a képeket aztán már csak meg kell eleveníteni, átadni a szavak segítségével.





16 megjegyzés:

  1. Drága Rózsa, öröm olvasni, hogy ilyen hangulatos délutánokkal tudod színesíteni még a szürke napokat is. :)
    A tea az asztalon, mellette sütemény, szemet gyönyörködtető. Legyen még sok-sok ilyen kellemes, barátságos délutánod!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Valóban kellemes volt, kedves Borka, nagyon pezsdítő, az ismerkedés a szövegekkel, ki-hogy értelmezte, hogy képzelem a tónust, a ritmust, a szüneteket stb. Én írás közben "hallom" a szöveget és ezt a hangot próbálom újra megtalálni, ugyanakkor a felolvasónak is van a kezdeményezéshez némi joga!
      Ezen a héten szinte minden napra jutott valami érdekes program, ilyenkor visszhangzik fülemben nagyanyám szava: " No, majd lösz még a kutyára dér!"...

      Törlés
  2. Minden tekintetben tartalmas délutánod volt. A felolvasóestet is várjuk mindannyian.!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, tartalomban nem volt hiány, Klári, az biztos! Jól kifáradtunk bele (d.u. 3 és 7 között)
      Még el kell próbálni néhányszor, de alakul. Én meg kezdhetek majd újra izgulni...

      Törlés
  3. Névtelen8/10/22 13:04

    Szükségünk van néha egy kis kikapcsolódásra. Legyen az ilyen komoly, mint a Tiétek, Rózsa. De a könnyedebb traccspartinak is lehet örülni (Én oda készülök, 11 gimis osztálytársunk (csak a "csajok") végre össze tudunk kicsit ülni, beszélgetni, társasozni, és beszélni, beszélni, mert ez a végtelenségig menne. :)
    rhumel

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerencséd van, kedves E., hogy összeülhetsz egykori osztálytársaiddal játszani és beszélgetni a végtelenségig! (mindkét féle öröm a nekem is legkedvesebbek közül való! Csak a barátok frisebb keletűek és legtöbbjük "súlyos hibája", hogy nem szeret játszani...

      Törlés
    2. Igen, remek ajándéka a sorsnak. Ma délután 2-től este 9 utánig egyfolytában beszéltünk, sokszor egyszerre😂.

      Törlés
    3. Ha nem is minden nap (nem bírnánk már az iramot!), de időnként nagyon jólesik! Legjobb, ha nyugalmasabb napokkal váltakozik, hogy visszagondolva, többszörösen is élvezhessük!...

      Törlés
  4. Szívesen hallgatom az életmeséket... A felolvasandó írásaidat itt a blogon megtalálom?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Francia blogomon : http://flora.over-blog.org a "microfictions" rovatban... (Rozsa)

      Törlés
  5. imádom ezt a fotót, gyönyörű

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én is szeretm, vele vígasztalom magam végetérhetetlen szürke délutánokon... (R.)

      Törlés
  6. Rózsa, olvasom a francia blogodon, hogy eltűnt egy értékes írásod, valami hiba folytán. Vissza lehet hozni a CtrlZ-vel, itt a magyar leírása, de még a CTRL Y-é is, amivel újra oda-vissza lehet adott szöveget javítani. https://hu.jf-balio.pt/how-undo-redo-with-ctrl-z

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, kedves Klári, értékesnek csak annyira volt értékes, mint a belefektetett munka... Inkább az a jó órányi idő és koncentráció bosszantott. De félreteszem az infót! Az Overblog, amin francia blogomat publikálom nem "bányássza elő", ezután majd próbálok jobban vigyázni!... (Rózsa)

      Törlés
    2. Jaj, de buta vagyok! Gondolhattam volna, hogy a te gépeden más operációs rendszert futtatnak. Azért mégis sikerüljön máskor visszahozni az elveszett szöveget, nem hiába dolgoztál vele annyit.! (Klári)

      Törlés
    3. Igen, előfordult súlyosabb esetekben, hogy sírni lett volna kedvem! Erre a célra gondoltam ki vígasztalásként: "ha elveszett, bizonyára nem érdemelte meg, hogy fennmaradjon!" Meglehetősen hatásos mondat, annál is inkább, mert ritkán érzem, hogy az utókornak írnék... Köszönöm az együttérzést!

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...