Keresés ebben a blogban

2014. szeptember 20., szombat

Kalandozás a múltba...

   A naponta érkező rossz hírek ellesúlyozására olyan témát kerestem, amely kicsit más irányba tereli a gondolatokat, kicsit felemeli az ólomsúlyú fedőt, mely néha a napokra  nehezedik. 
   Egészen más irányba... Hogy honnan támadnak néha egészen váratlanul a témák? Pár órája a Net-en beleolvastam a Szegedi Egyetem évkönyveibe, mégpedig az engem érintő 1970-71-es évfolyamba. Akkor végeztem. A nevek olvastán beugrottak az arcok, nagy részükre enélkül már szinte lehetlen visszaemlékeznem. Bölcsész csoport- és évfolyamtársak... Moszkvai és leningrádi kalandjaink részesei...
A balatonaligai őszibarack-szedő KISZ-tábor, mely, ha jól emlékszem, bő egy hónapig tartott... A Bölcsészkar hűvös folyósoi, az akkoriban óriásinak tűnő Auditorium Maximum meredek padsorai, az Orosz Tanszék egy folyosó mélyén, ahol izgalmas, értelmet nyitogató szemináriumok zajlottak. Szőke tanár úr destabilizáló kérdései: imádta sokszor a könnyekig zavarba hozni a bizonytalan hallgatónőket, előadásai viszont a könnyed, impovizált csevegés látszata ellenére enciklopédikus tudás morzsáit csepegtették a fejünkbe... Szöges ellentéte, Fejér Ádám maga volt a megtestesült jóindulatú biztatás: úgy éreztük, hogy ha ő kérdezett, egész intelligens gondolataink támadtak...
   A másik oldalon volt a Francia Tanszék. Ha jól emlékszem, orosz-francia párosításban csak hárman voltunk. A lektornő, Mademoiselle Brachet volt az első élő francia, akivel találkoztam. Az azóta eltelt negyvenvalahány év fényében egészen másként látom, értem őt is...

6 megjegyzés:

  1. Fejér Ádám csoporttársam volt. Furcsa olvasni róla mint tanárról. Szelíd, komoly gyerek volt, az is maradt.
    Szőke tanár úr a mi évfolyamunkkal kezdte el oktatói pályáját. Alig volt idősebb nálunk, érződött benne valami egyenrangúság. Mint hírlik, később másképpen alakította a szerepét.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Én mindkettőt szerettem, olyannak, amilyenek voltak, szöges ellentétként. Sok erős egyéniség volt a tanszéken, Han Anna, Szalamin Edit, Ferincz, H. Tóth stb... Én Szőkét mindig sokkal idősebbnek éreztem.

      Törlés
    2. No meg Pete! ő se volt semmi! :) Mi van, lányok, nem ismétlünk? - kérdezte dühösen februárban egy előző félévi anyaggal kapcsolatban, mi meg csak hápogtunk. Nagyon szerettem, pedig maximalista volt. Erős volt az egész tanszék, könnyed szórakozásra sose számíthattunk. :)

      Törlés
    3. Oh, Pete! Kerestem a nevét az imént: nagyon tartottam tőle (az irodalom erősebb oldalam volt, mint a nyelvészet!), sokat követelt, de igazságos volt.

      Törlés
  2. Hogyan láttad akkor Mademoiselle Brachet-t? Megfogalmazható a különbség ahogyan most látod és látnád őt?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kis franciás mániáit akkor kicsit furcsának, egzotikusnak éreztük, ma már mindennapi életem tartozékai, barátaim, ismerőseim mentalitása, szokásai - s talán kicsit az enyéim is, mondják az otthoniak... Ezt teszi a megszokás, beilleszkedés.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...