Keresés ebben a blogban

2022. szeptember 8., csütörtök

A csend vihara

   Meg kellene már végre írnom az első szeptemberi bejegyzésemet... (igen, kicsit nehézkes ez a "bejegyzés" szó, bizonyára még a blogok születésének hőskorában keletkezhetett, mielőtt a sok idegen kifejezés végleg leszoríttta volna a friss magyar megfelelőjüket a pályáról... De bennem még pislákol úgy-ahogy anyanyelvem védelmének igyekezete, legalábbis amikor azt használom.)

   Az elmúlt héten megírtam és felolvastam 15-20 perces "elmélkedésemet" (ez a "szabvány," amolyan vita-ébresztő) az egyedüllétről, a magányról és az azt kísérő csendről, melyet idestova több mint 16 éve bensőségesen ismerek. Kellemes fogadtatásbean részesítette a hallgatóság, sokan hozzászóltak, végül is ez volt a cél. Nomeg annak a fejtegetése, hogyan lehet elviselhetővé tenni a magányt (nem tanácsokat osztok  -  milyen jogon tenném?  -  hanem csak leírom, velem mi van...). Sőt, nemcsak elviselni, hanem értelmet adni neki, amennyire lehet, felfedezni pozitív oldalait  -  pl. a különben oly nehezen elérhető egyéni szabadságot, mely lehetővé teszi, hogy végre saját vágyainkat is felismerhessük és teljesíthessük, nemcsak a körülöttünk, velünk élőkéhez igazítsuk... Ami persze nem jelenti azt, hogy az előbbiekről nem veszünk többé tudomást, hanem azt, hogy nemcsak ők jelentik életünk egyetlen értelmét, hogy életünk jelentős része rajtuk kívül is létezik. Sokan nem is tudják, mekkora súlyt veszünk le így a vállukról! 

   Eleinte nem megy némi bűntudat nélkül, annyira ismeretlen tájakon járunk! Ami engem illet, G. haláláig nem ismertem a magány érzését. Gyerekkoromban három generáció élt egy fedél alatt, utána jöttek a kollégiumi közös szobák Szegeden, Moszkvában és Leningrádban, tanári pályámat is egy tanártársammal közös albérletben kezdtem Szentesen. Sőt, nemcsak a szobát osztottam meg Magdival, hanam az egész házat a tulajdonosokkal és egy másik albérlő házaspárral! Magamra csukható saját szobám soha nem volt... Innen az esküvő után G. kis lakásába költöztem, s ez éveken, országokon keresztül változott. 


   

Néha elgondolkodom, milyen beletörődéssel viseltük el annak idején ezeket a többé-kevésbé nehéz körülményeket! Ez volt a norma, nem ismertünk mást. Most meg itt van a fejem fölött 150 négyzetméter, s ezt kell belaknom egyedül, kivéve ha vendégeket fogadok, akik betöltik az egész házat! Az egyedüllét pedig állandó társam lett, melytől most már nehezen tudnék megválni. 

   Nem állítom, hogy nincsenek mázsás súlyú pillanatai. (Ó, azok az esős, szürke vasárnapok!...)  Ilyenkor jut eszembe Khalil Gibran sora : "La solitude est une tempête de silence qui arrache toutes nos branches mortes." Vagyis: "A magány a csend vihara, mely letépi holt ágainkat."

   

13 megjegyzés:

  1. profánra leegyszerűsitve: a magány jó is - rossz is... (bocs)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tömör és megdönthetetlen összegzése a bejegyzésnek...

      Törlés
  2. Zseniális, ahogy megfogalmazod és leírod az érzést, agondolataidat erről a nem könnyű élethelyzetről,és aminek minden szavával egyetértek. Én ezt szavakba önteni, leírni nem tudnám, nem hiába nem írok blogot(sem).Annál nagyobb örömmel olvasom a Tiedet és a többi blogtársét.Köszönet érte!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, kedves Ircsi, bár honnan tudod, hogy nem tudnád szavakba önteni, ha meg se próbáltad?... A szavakban gyógyító erő lakozik, ebben biztos vagyok. A magány elviselésében, sőt értékelésében nekem nagy segítséget jelentenek! Mondhatom, minden szinten. Köszönöm, hogy olvasol és hozzá is szólsz.

      Törlés
  3. Kedves Rózsa, a férjem halála után én is nagyon nehezén szoktam meg a magányt, de ma már nem adnám fel a nyugalmamat. Néha valóban rossz az egyedüllét, de olyan jó, hogy közel tudhatom magamhoz a gyerekeket, kb. 15 perc alatt itt tudnak lenni. Megnyugtató.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Zsuzsa, milyen jól tetted, hogy közelebb költöztél a gyerekekhez! Ugyanakkor életed egyedüli értelmét nem az ő vállukra helyezed, hanem magadra is gondolsz (kiállítások, koncertek, egyéb kedvtelések saját választásod szerint)...
      Az enyémek sokkal messzebb vannak, de nem áthidalhatatlan távolságra (250 km), így ritkábban találkozhatunk, főleg sok elfoglaltságuk miatt, de a 16 év alatt nagyjából megszoktam, hogy magamra számítsak elsősorban. S ez nem is rossz iskola!

      Törlés
  4. Névtelen9/9/22 09:31

    Én magam nem tudom, milyen a magány, hála az égnek. Réges-régi kedves barátnőm érzéseit viszont jól ismerem. Ő a hivatásában talál vigaszt, remélem még soká bírja erővel - de féltem is (tanítóként, manapság nem könnyű....) Anyukám nagyon fiatalon maradt egyedül,(48 évesen) és csak most, öreg fejjel látok bele-vissza a múltba, neki milyen nehéz volt.
    Azért néha egy kis átmeneti egyedüllét nem ártana. Hogy csak magára tudjon picit koncentrálni az ember lánya - na ezt se ismerem. :)))) 🤣🤪

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Névtelen9/9/22 09:31

      E/rhumel voltam, bocsánat!

      Törlés
    2. Kedves E., képzelheted, hogy 2006-ig én is csak messzről, közvetve szemléltem a magányukra panaszkodó, szenvedő közeli-távoli embertársaimat, számomra is elvont fogalom volt... S még én is aránylag fiatalon (58), éppen tíz évvel több édesanyádnál...
      Addig egyszerűen féltem egyedül: G. hosszabb kórházi távollétei alatt minden villanyt égve hagyva próbáltam aludni... Élénken emlékszem arra az éjszakára, amit azzal töltöttem, hogy válaszoljak egyenként minden részvétnyilvánításra, miközben másnap temetendő urnája mellettem várakozott békésen és ihletően a kis kerek asztalon... Attól kezdve nem féltem, hisz nem volt többé választásom...

      S azt is tudom, hogy legjobb, ha az egyedüllét és az élénk társasági élet arényosan és kiegyensúlyozottan váltakozik...

      Törlés
  5. Milyen szemléletes és átélhető, ahogyan leírod ezt az élethelyzetet! Én soha nem voltam se egyedül, se magányos, a családi ház is otthon mindig tele volt emberekkel. Inkább magányra vágytam, ahogyan most is, hogy ketten maradtunk, de persze nem rossz keresni se ebben a nagy házban, óriási területen kiabálva, hogy hol vagy, mondani akarok valamit. A bejegyzésedet lezáró költői kép gyönyörű figyelmeztetés nekem is: mi jöhet még...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "...de persze nem rossz keresni se ebben a nagy házban, óriási területen kiabálva, hogy hol vagy, mondani akarok valamit." Klári, pontosan ez a nagy és lényeges különbség! Egyesek szerint régi hásaspárok már a csendből is megértik egymást, de ha "mondani akarnak valamit" valaki mindig meghallja és válaszol!...

      Igen, ezért tetszett meg annyira Gibran oxymoronja, mert a csend lehet nagyon viharos is...

      Törlés
  6. A csend is tud ordítani. Nálam szokott. És fájni is szokott...
    Azokat a régi, sokszor órákig tartó beszélgetéseket nem pótolja semmi... Azért próbálkozom, nem valami nagy sikerrel.

    VálaszTörlés
  7. Borka, elhiszem. A "fájó, ordító" csendet a legnehezebb enyhíteni, pótolni az órákig tartó meghitt beszélgetéseket szinte lehetetlen... Évek kellenek az enyhítésre, de a pótlásra?... Én ezért kezdtem újra írni, jó 40 év után.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...