Keresés ebben a blogban

2020. január 30., csütörtök

Télközép

   Holnap véget ér január. Február 29 napos lesz, még visszacsaphat a tél mérgesen, mielőtt végképp kapitulálna. A kaméliám a hónap közepe óta virágzik... Remélem, megkegyelmez neki, ami a télből megmaradt.
   Viszonylag nyugalmasan telt a január, leszámítva az elhúzódó visszérgyulladást. Elvileg jól előrehaladhattam volna a rám váró írásbeli munkákkal és a megrajzolnivalóval is. Ehelyett alig-alig kapirgáltam meg néhány elkezdett dolgot, csak kerülgettem az előttem álló munka-hegyet, mint macska a forró kását. 
   Máig sem vagyok tisztában prokrasztinációm rejtélyeivel. A halasztgatás még csak hagyján: az ember szívesen odébb tolja a nemtetsző tevékenységek halmazát, jó ürügy mindig akad, nem kell érte a szomszédba menni. Nálam viszont mostanában semmi sem helyettesítette az elkerült "kényszermunkát": az űr szélén botorkáltam, igyekeztem nem pillantani a mélyére, nehogy belezuhanjak.
   Reggelente bizonyos munkakedvvel ébredtem, terveim is voltak a napra, de a kezdeti reményteljes pezsgést hamarosan enyhe undor, émelygés váltotta fel, bármelyik ötletet húztam is elő: egyikhez se volt gusztusom, indítékom, vágyam... Néha biztattam magam: gyerünk, csak el kell kezdeni, megy az majd magától is, mint hajdanán! Rövid próbálkozás után csüggedten le kellett róla mondanom, s visszasüllyedtem a teméketlen letargiába...
   A prokrasztinációt régóta gyakorlom: iskolás korom reggeli felkelései, melyeket a végtelenségig húztam, az egyetemi vizsgákra készülődés utolsó napra, éjszakára  hagyása, a hivatalos papírok elintézetlen felhalmozása, a kiállításokra készülés utolsó egy vagy két hétre halasztása  -  mintha csak borotvaélen táncolva, a stressz nyomása alatt tudnék igazán teljesíteni!... Minden így nyert perc, óra, nap ajándékként élhető meg, melyet azonban mélységes fáradtság és bűntudat követ.
   Ki időt nyer, életet nyer. Vajon nem ez lenne-e végül is a tudatalatti indítóok?... Gyanús.

18 megjegyzés:

  1. Így voltam a születésnaposok felköszöntésével. Húztam, halasztottam. Aztán rájöttem, hogy 8 nappal később semmivel sem kerül kevesebb törődésbe a felköszöntés, mint a tárgynapon.

    VálaszTörlés
  2. Hasonlóan tapasztalom én is. Közben rájöttem, hogy túl sok kötelezettségvállalás túl sok halogatással jár.:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Klári, ráadásul egyre kevesebbet vállalok... Az a baj, hogy ami megmaradt, még azt is halogatom...

      Törlés
  3. én is mindig mindent halogatok a végsőkig...(nade mi lesz, ha nin csr hova...?:(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. bocs,jav: nincs már

      Törlés
    2. Aliz, megértem a kérdést. Bennem is felmerül, de mint felhalmozódó "tartozás"...

      Törlés
  4. Örömmel olvasom, hogy "egy csapatban játszunk"! Ki ebben, ki abban szereti húzni az időt. Ami feladatként hárul az emberre, azt azért - akár előbb, akár később -, úgyis elvégezzük. Tegyen mindenki kedve, vérmérséklete, belátása szerint.
    (Amióta épp csak "orrhosszal" értem el egy Budapestre tartó vonatot, azóta inkább várok a huzatos peronon 5-10 percet, de időben indulok. Futni már lassan egyáltalán nem bírok, így tanultam a saját hibáimból.)
    Rózsa! Csak annyit kell mindenből vállalni, ami megerőltetés nélkül megy. Nem akarásnak nyögés a vége - tartja a közmondás (is).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Éva, furcsa módon elkésni valahonnan nem szoktam, sőt, hajszálpontos vagyok (igaz, előre se nagyon tudok kész lenni)! Ezt Gilbert-nek köszönhetem, aki ebben "megnevelt". Sőt, mióta nincs, ez a szokásom megmaradt.
      Egyre kevesebbet vállalok, s még ahhoz sincs sok kedvem, az a baj...

      Törlés
  5. "Terméketlen letargia", én már jó ideje ebben leledzem. Ijesztő.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Igen, ijesztő, Ági. Néha megérint a gondolat: nem valami enyhébb depresszió jele-e?... Nálam nagyfokú stresszel párosul.

      Törlés
    2. depresszió? - mindennapos egy bizonyos kor után, nem kell túlzottan töródni vele :)

      Törlés
    3. A depresszió szerintem (és messze nem csak szerintem!) nagyon is komolyan veendő betegség, nem azonos a "kis" mélabúval, mely "magától" is elmúlik...
      S mondjuk "egy bizonyos kor után" se muszáj beletörődni...

      Törlés
    4. amit irtam éppenhogy nem beletörődés, de a túlzptt "törődés", tudatosités csak erősiti!

      Törlés
    5. különben is "enyhébb depresszó"ról irtál!

      Törlés
    6. A francia nyelvben 2 szó van rá: "dépression" (a betegség, amit kezelni KELL) és a "déprime", ami átmeneti mélabú lehet, hacsak nem a depresszió előszobája... Ha akarod, ha nem, tudatosítod, mivel benne élsz. Komolyan kell venni, ha netán súlyosbodik.
      Azért írtam "enyhébb depressziót", mert nem találtam a megfelelő szót, ami azt jelentené, hogy hasonlít, de mégsem az...

      Törlés
    7. a magyarban is megvan ez a különbség, a depresszió enyhébb , átmenetibb változatára azt mondjuk, hogy "deprimált"! (nekem nem kell magyarázni ezeket,sajnos több okból is szakértője vagyok, szinte)

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...