Keresés ebben a blogban

2010. május 3., hétfő

A magányról, dióhéjban...

Nemrégiben akadt a kezembe Blaise Pascal ("a gondolkodó nádszál" - le roseau pensant) atyjának egy nagyon megszívlelendő mondata (csak kapásbeli fordításban) : "... rájöttem, hogy az emberek boldogtalansága egyetlen dologban rejlik, mégpedig abban, hogy nem tudnak nyugton megmaradni, egy szobában."
Sokáig azt hittem, hogy a magányt nem nekem találták ki, hogy én csak a mások társaságában, velük való gondolatcserében tudok létezni - egész egyszerűen még félek is egyedül ! Amikor Algériában egyszer másfél hónapra egyedül kellett maradnom, mert dolgoztam, míg Gilbert-nek Franciaországba kellett mennie vizsgázni, belga szomszédaim éjszakákon keresztül nálam ültek beszélgetni, kártyázni hajnalig, hogy ne féljek... Sokkal később már itt Valenciennes-ben, ha Gilbert hetekig kórházban feküdt, én villanynál aludtam és az öreg ház legkisebb éjszakai reccsenésére is megfagyott bennem a vér...
Már lassan négy éve lesz, hogy a magány visszavonhatatlanul megtalált. Különös módon, mihelyt visszavonhatatlansága nyilvánvalóvá vált, elmúlt egyúttal félelmetessége is. Nem volt többé fenyegető, inkább megszokott lett, mindennapi, amivel kellett valamit kezdeni. Rögtön rájöttem, hogy a menekülés semmit nem ér, csak a szembenézés segít, még ha nem is olyan egyszerű. Ezért úgy döntöttem,hogy elindulok annak a majdnem ismeretlennek - magamnak - a felfedezésére, akire eddig időm soha nem jutott igazán. Majd csak kisül valami ebből a kényszerű és tartós szembesülésből ! Majd négy év után elmondhatom, hogy megszoktuk egymást...


6 megjegyzés:

  1. ...""Je connois tout, fors que moi-memes." (Villon)

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm a látogatást, Aliz.
    Ez a Szokratesznek tulajdonított mondat se rossz: 3connais-toi toi-même et tu connaîtras l'Univers et les Dieux"...

    VálaszTörlés
  3. Ma talaltam rad, es sziven utottek a mondataid.
    Talan mert hasonlo koruak vagyunk, es peldaul egyidoben hagytuk el Magyarhont, a soraidat akar en is irhattam volna.
    Gondolom nem is vagy nagyon messze, en a Marne megyeben elek.
    Sok szeretettel udvozollek,
    Eva

    VálaszTörlés
  4. Kedves Éva, köszönöm a látogatást : szeretnék bővebben hallani rólad, írj privát mail-t!

    VálaszTörlés
  5. Flora, Flora,
    nem talalom a email cimedet, lehet hogy kozben kiszurja a szemem ? :))
    ime itt az enyem:
    eva.marlier@laposte.net
    Eva

    VálaszTörlés
  6. Megjegyzem a címedet, az enyém nálam legalábbis ott van a lap tetején, de mihelyt lesz egy kis időm, irok!

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...