Keresés ebben a blogban

2018. március 2., péntek

Nemes Nagy Agnes (1922-1991)


JÉG

Belémfagy lassan a világ,
mint téli tóba nádbugák,
kis torlaszokban ott ragad
egy kép, egy ág, egy égdarab –
ha hinnék Benned, hallgatag
széttárnád meleg tenyered,
s az két kis napként sütne fönn
a tél felett, a tó felett,
hasadna jég, mozdulna hab,
s a tárgyak felszökellve mind
csillognának, mint a halak.

Érdekes "Amerikai Napló"-jának részlete (1979-ben Lengyel Balázzsal 4 hónapon át az USA-ban részt vesznek egy külföldi írókat meghívó programban), melyben az akkori viszonyokat érzékeltetve összeveti az európai és amerikai mentalitást:
"Amerikában tanultam meg, hogy európai vagyok. Ahogy Magyarországon kívül tanultam meg igazán, hogy magyar vagyok.  Az európai, az mind hasonlít egymáshoz. Milyen az európai? Az európai egyszerre eszik késsel és villával. Nem vágja fel előre az ételt, és teszi félre a kést, hogy azután csak villával folytassa. Ha végigtekintesz egy éttermen, tíz lépésről meglátod, hogy melyik az európai. Az európai képes rá, hogy mosolytalanul köszönjön, még arra is képes, hogy a "How are you?" kérdésre ne azt válaszolja, hogy "fine", hanem esetleg azt, hogy fáj a feje. Az európai cigarettázik. Az európai vatelines télikabátot hord. Mindössze öt órás séta után már a fáradtság jeleit mutatja. Ez alól csak a hegymászók kivételek. Az európai nagyképű. Nem szereti a szép, régi, ötvenéves házakat, ezeken keresztülnéz, mint a levegőn. Az európai ritkán nevet, és másfélén, mint a többiek. Az európai maníros. Hiányzik belőle az igazi természetesség, szívélyesség, magától értetődő bizalom, a nyílt, vidám szembenézés a világgal. Az európai őszintétlen. Ha valahol szirénáznak  -  mentő, rendőrség, szagszintmérő  - , az európai összerezzen. Nem szereti a repülőgépbúgást. Az európai ideges. Az európai fél."

4 megjegyzés:

  1. A vers, mint a jégtánc. Dehogy fagy belé(m) az égdarabka meg a kép!

    (Amikor visszajöttek Iowából, éppen egy szekesztőségben dolgoztam L. Balázzsal. Fenntartásokkal beszélt Amerikáról.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon szeretem N. N. Á. verseit!
      Klári, de jó neked, hogy ilyen érdekes emberekkel dolgoztál!
      Egyszer találkoztam L. B-zsal itt északon az erópai írók rezidenciáján. Váltottunk pár szót.

      Törlés
    2. Biztos meglepődött, ha magyarul szóltál hozzá.

      Törlés
    3. Igen, azt hiszem, én voltam ott az egyetlen magyar...

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...