Keresés ebben a blogban

2011. február 11., péntek

Esperanto


Tulajdonképpen egészen más témáról készültem írni, amikor ma reggel elolvastam Ági legutóbbi bejegyzését és eszembe jutott róla az én rövid eszperantós élményem.
Nem véletlenül választottam a fenti rajzot, amely még bejáró gimnazista koromban készült, a dátum szerint (november 17.) negyedikes voltam. Minden reggel 7-kor bevitt jónéhányunkat a vonat a kb. 16-18 km-re levő Hódmezővásárhelyre, ki itt, ki ott tanult tovább középfokon. 4 éven át jártunk be, hóban, fagyban, esőben és napsütésben. Az állomásról még jó párszáz métert gyalog, a "nagyok" által körülvéve, mert csak egyszerre érkezve lehetett a késést hitelesíteni...
A vonatban összeszokott kis társaságok alakultak ki. Egyesek sietve lemásolták az elmaradt házi feladatokat, mások szorongva magolták a leckét. A lazábbak kártyáztak. Én magam sokszor felhasználtam a fél órás rázkódást, hogy többnyire golyóstollal megragadjam utitársaim vonásait. Jó iskola volt, kb. 20 perc állt rendelkezésre, muszáj volt erősen koncentrálni. A golyóstollat azért használtam, mert nem mosódott el, mint a grafit vagy a szén, kéznél volt és nem lehetett javítani! Ennél jobb iskola nincs. És minthogy szem előtt tartottam első rajztanárnőm (10-től 14 éves koromig), Tóth Emma néni örökbecsű tanácsait a "kereső vonalak"-ról, ezeket sem kell eltűntetni. Mutatják a megjárt utat.
Több vázlatfüzet telt meg a 4 év alatt! Mind megvan. Az egyikben itt van Zsiga bácsi (mint ilyenkor mindig, megjegyzem magamban, hogy az évek haladtával egyre messzebb van a kályha, ahonnan elindulok...). A vonat egyik fülkéjében foglalt néhányunknak helyet, szerette a fiatalokat és mi is őt. Szentesről járt Szegedre, ha jól emlékszem. Fehér haja, szelíd kék tekintete, gondosan rendben tartott bajusza mellett egy vonás tartozott még elmaradhatatlanul a képéhez : térd alatt gombolt golfnadrágot hordott, ami a 60-as évek Magyarországán meglehetősen egyedi látvány volt, legalábbis az Alföld déli csücskén!
S most érek a tulajdonképpeni à propos-hoz, Ági! Zsiga bácsi fejébe vette, hogy bevezet bennünket az eszperantó rejtelmeibe. Könyveket adott, magyarázott... Ennyi maradt belőle : "Tiris li tiradis, sed li ne povis eltiri". Ki találta ki, mit jelent?...

megfejtés: "Húzták, húzták, de nem bírták kihúzni" (a répát!!!)

11 megjegyzés:

  1. Nem csoda, hogy ez maradt meg: Tyiráli, tyiráli, nye vütyiráli... Hasonlít az eredetire. :)

    VálaszTörlés
  2. ... sul serdzo est la tablo... nekem is volt egy röpke találkám az eszperantóval, és ennyire emlékszem. gis baldo, no meg erre. viszlát.

    VálaszTörlés
  3. Az eszperantóban számomra főleg "mesterséges" jellege a kétséges... Minden annyira "ki van gondolva"! Az élő nyelveknek története van, reflexek, kivételek, tévedések beidegződött rendszerei... Az eszperantót ilyen szempontból mintegy "sterilnek" éreztem.

    VálaszTörlés
  4. Nahát, most értem ide, úgyhogy a saját helyemen a kommentemben föltett kérdésem már aktualitását vesztette. :)) és eléggé érdekes, hogy úgy is mint oroszos nem az oroszból találtam ki, a vütyiraty eszembe nem jutott még véletlenül se. :))))

    VálaszTörlés
  5. No, itt is előjött a répa :)

    VálaszTörlés
  6. Csak úgy halkan mondom, hogy jól összekevertük itt a tirare olasz igét a vütyiraty-tyal, elsőre én is beugrottam a hasonlóságnak - szóval, nem véletlenül nem jutott eszembe róla a mese oroszul (merthogy вытащили). :)

    VálaszTörlés
  7. Nem kell mindenkinek olaszul tudni.

    VálaszTörlés
  8. Köszönet minden hozzászólónak : tény, hogy az eszperantó erősen támaszkodik latin gyökerekre!

    VálaszTörlés
  9. én a rajzaidon ámulok! és tényleg golyóstollal, zötyögő vonatban...?!akkoriban rólam is csináltak egyet egy egyetemi kiránduláson, buszban, hasonló stilusban, de grafittal! (azt hiszem, Sárosi Marika, nem ismerted,? alattam járt, és oroszra ő is)
    Egyébként Vásárhelyen is találkozhattunk(volna) ott laktak egy időben a nagynénémék, és én náluk nyaralgattam...

    VálaszTörlés
  10. @aliz2: köszönöm az "ámulatot", kedves aliz! Tény, hogy általános- és középiskolás koromban rengeteget rajzoltam és meglehetős "virtuozitásra" tettem szert... S. M-át nem ismertem (1966-71 között voltam egyetemista, abból is másfél évet a SzU-ban...).

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...