Keresés ebben a blogban

2011. február 16., szerda

Laïcité, lelkiismereti szabadság...

Vasárnap óta forgatom magamban ezeket a gondolatokat, hogy a lehető legpontosabb formába öltöztethessem őket. Nem könnyű magyarul, magyarok között.
Vasárnap délután, mielőtt elzártam volna a TV-t, hogy az íróasztalhoz üljek és kedvenc magányos időtöltésemhez fogjak, végigfutottam a rendelkezésre álló sok csatornán és csodák csodájára a 475. helyen a Duna TV-re bukkantam. Gondoltam, jót tesz majd egy kis hazai nyelvfürdő. Valami Valentin napi előzetes közepébe csöppentem. Elég mazochista vagyok, hogy végignézzek néha egy műsort, még ha kezdettől fogva rossz közérzetet támaszt is: kiiszom a keserű poharat az utolsó cseppig! Mindig van benne tanulság.
Rég nem volt alkalmam a magyar TV adásait megnézni. Ha nyári vakációra megyünk, inkább a családi, baráti összejöveteleknek szenteljük az időnket, s bevallom, eszembe se jut a TV-t kinyitni. Igy nem tudom, mennyiben változott az az intézmény, amit én még az ántivilágból ismertem. Pedig általában hűségesen követi a politikai változások szellemét. A duna TV említett adása legalább is az Orbán érát sejtette velem...
Az egész adás valami mézes, kenetteljes hangnemben fürdött, mind a műsorvezető, mind a résztvevő 3-4 házaspár részéről, gyererekestől. Jó, Valentin forgott szóban, a szerelem, a házasság ünnepe. Akkor már mutassunk fel inkább pozitív, mint negatív példákat a bizonyára elsöprő többségből, tekintve a válások arányát... De az az érzésem, hogy manapság Magyarországon már semmi jelentős nem történhet az egyház oltalma nélkül! S ezt kereken és nyomósan ki is hangsúlyozták mindegyik esetben! A drogos azért hagyta abba káros szevedélyét, mert betévedt a templomba és Jézussal találkozott... Az 5 gyerekes példás apa szó szerint kimondta, hogy Jézus nélkül nincs boldog házasság, se jó szülő! S mindenki nedves szemmel bólogatott...
Távol van tőlem minden tolerancia hiánya, hiszen a lelkiismereti szabadság mindenki legbensőbb joga! De éppen itt van a probléma: ha ez legbensőbb jog, miért kell kiteregetni és mindenkire rákényszeríteni, nyíltan azt sugalmazván, hogy a morál csak ezen az úton követhető? Hogy aki nem hívő, az bizonyára rossz úton jár, mindenesetre erkölcsi támaszték nélkül. Legjobb esetben is sajnálatra méltó...
A humanizmus elkötelezettjeként tisztelem mindenki egyéni elképzelését, hitét válaszként arra a nagy kérdésre, hogy mit is keresünk itt voltaképpen rövid földi pályafutásunk alatt. Hogy mi lesz velünk azután? Mindenki egyénileg jogosult arra, hogy a megsemmisülés nagy félelmével szembenézzen. Arra viszont nem, hogy saját lelkiismereti konyhájának főztjét másokra kényszerítse. Igy én se mondom meg, mire hasonlít az enyém...

8 megjegyzés:

  1. Az, hogy az ember elmondja, az még nem olyan nagy baj, de hogy párás szemmel az egyetlen igaz útként próbálja lenyomni a másik torkán egy vasvillával, annál nagyobb. Én úgy mondom, hogy én hiszek Istenben, de ijeszteni annál jobban nem ijeszt semmi, mint amikor térítenek.
    Hogy a tévében mi lehet, azt nem tudom, mert nem merem nézni, de ma az a konkrét rossz érzésem támadt, hogy minden, de minden lemodellezi az Orbán érát. Még az iskolai élet is. El vagyok keseredve.

    VálaszTörlés
  2. Így van. A világnézet magánügy. Mondhatnám lelkiismereti szabadságnak. Ha kérhetem, bánjanak velünk mint felnőtt emberekkel.

    VálaszTörlés
  3. Azért azt tegyük hozzá, hogy nem volt szerencséd és alaposan kifogtad a Duna tévét - mert az ilyen beállítottságú műsor nem általános ám, de ők szeretnek émelyegni.
    Én attól is falnak megyek, amikor egy-egy neves színész vagy pop-énekes egyetlen riportban sem mulasztja el hangsúlyozni az ő hitét (hazaiaknak mondom, hogy például Eperjesre ill. Szikorára gondolok) - semmi közöm hozzá, sőt nem is érdekel, és nehogy már ettől akarjon pozitív színben feltűnni előttem. :(

    VálaszTörlés
  4. @Zé : Szerintem is tisztelni kell mindenkinek a szabadon választott hitét vagy nem hitét. Csak akkor követelhetem magamnak ezt a jogot, ha a másokét tiszteletben tartom...
    Különben úgy hallottam a készülő új alkotmánytervezetről, hogy hosszú időre visszalépést jelent majd sok területen.

    VálaszTörlés
  5. @akimoto : minden szavadat aláírom én is. A kommunizmusban, amelyben én születtem és éltem Magyarországon, szintén megmondták, hogyan kell helyesen gondolkodni... Néha elcsodálkozom, hogy bizonyos tekintetben Orbán abból táplálkozik, ami ellen fiatalon hadakozott... A cimke más, a szellem néha rokon...

    VálaszTörlés
  6. @ Ági : itt is előfordul efféle benső ügy (megtérülés) látványos kiteregetése... Engem mindig zavar, mintha valaki arra kényszerítene, hogy belesekedjek a hálószobájába...
    Ez a "pozitív szín" hangsúlyozása nekem is feltűnt az említett műsorban : látjátok feleim, milyen példásak vagyunk?...

    VálaszTörlés
  7. Névtelen21/2/11 18:25

    Az a szerencsétek,hogy nem itthon vagytok.Sosem gondoltam volna,hogy újra a Horthy-rendszerben fogok élni.
    És lőn.

    VálaszTörlés
  8. @anonymus: Ki vagy, kedevs Anonymus?

    és azt sem tudom, miért a többes szám 2. személy?...

    Amit mondasz, az nagyon lehangoló, sőt...

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...