Keresés ebben a blogban

2011. július 6., szerda

Egy Radnóti vers ürügyén, vagy esetleg fordítva...


Holnap lesz 5 éve, hogy reggel 7 óra tájban, egész éjszakai virrasztás után meghallottam:
"Ca y est, c'est fini. Il ne respire plus." ("Vége, megállt a lélegzése.")
Közös és nagyon kedves barátunk, Amos, egy kameruni származású egyetemi tanár segített átvészelni az éjszakát, Gilbert-nek és nekem, miután az orvos kimondta a végső prognózist. Telefonhívásomra azonnal eljött este 7 felé, otthagyva csapot-papot, asszonyt, gyerekeket. Testvére volt Gilbert-nek, a látszólagos fizikai különbségek ellenére. A látszat tudvalevően csal. Öszekötötte őket az irodalom, a színház, a szellemiség vonzásának magas igénye, egymás iránti határtalan megbecsülés és barátság.
Brahms Német Rekviemjét, Gilbert kedvencét hallgattuk, mivel az orvos szerint a hallás sokáig még a kómában sem adja fel. Felváltva fogtuk a kezét, hogy ne érezze egyedül magát ezen a végső utazáson a megsemmisülés felé. Amos hívő, neki más elképzelése van az úticélról. Én magam már nagyjából megbékéltem a Néant, a nagy Nihil gondolatával, s tudom, hogy Gilbert se hitt semmiféle vigasztaló elképzelésben. Itt állok most évről-évre, napról-napra ezzel a rejtéllyel szemben, melynek végső megfejtése, remélem, várat még magára egy kicsit...

ÉS KEGYETLEN
Az anyám meghalt, az apám és ikeröcsém is,
asszonyom kicsi huga, nénje és annak férje.
Sokan haltak meg és hirtelenül
s álmainkban, ha sokat vacsorázunk,
halljuk, hogy sírjuk alatt harsogva
nő a köröm még és szisszenve a szőr.
Tisztán élünk különben és könnyü mosollyal;
asszonyom járkál a szobán szoknyája kis neszével
és fényes szemmel rendezi tárgyainkat.
Tudja már, hogy harapósak a gazdagok kutyái
s hogy aki meghal, azt végleg elkaparják.
Oly félelem nélküli így az életünk és egyszerű,
mint a papír, vagy a tej itt az asztalunkon.
és kegyetlen is,
mint mellettük a lassútekintetű kés.
1933

10 megjegyzés:

  1. Névtelen6/7/11 19:49

    Drága Flóra !
    Nincs válasz, vigasztalás van. Hogy fogtátok a kezét, hogy vele voltatok...

    VálaszTörlés
  2. Azt hiszem, halál nélkül nem volna értelme annak, hogy itt voltunk.

    VálaszTörlés
  3. @Anonyme: számomra is megkönnyebbülés volt, hogy itthon lehetett, mint többnyire minden nap. Igy eleinte dolgozhatott, ha csak kis időre is, két kezelés között.
    Sokszor írt arról a pillanatról, amikor az ember átlépi a határt. Amely pillanatban végre "megtudhatná" ugyan, de ugynabban a pillanatban "tudata" is semmivé lesz...

    VálaszTörlés
  4. @Zé: Azt hiszem én is, hogy az életünk értelmét és rendkívül becses voltát éppen az adja meg, hogy egyszeri és véges...

    VálaszTörlés
  5. @akimoto: köszönöm, kedves akimoto, hogy ilyennek látsz "szíveddel". Legalábbis erre törekszik az ember. Nem azért, hogy megfeleljen valamilyen "égi" követelménynek, hanem saját erkölcsi belső "kódjának". Legalábbis ami engem illet. De tiszteleben tartom mindenki egyéni elképzelését...

    VálaszTörlés
  6. "Il ne respire plus." -jaj, de addig, addig de rettenetes a lélegzet...
    Apám,ágya mellett Anyám kezét fogva, nagyanyám anyám s az én kezem között, aztán Anya a súlyos éjben, az én karjaimban...
    Flóra, áldassék a sors, hogy sem a távozók, sem mi magunk nem voltunk egyedül.

    VálaszTörlés
  7. @rhumel: igen, nehéz az emlékezés is... Az is eszébe jut ilyenkor az embernek, hogy vajon ő hogyan lépi majd át ezt az egyszeri és végleges határt? Sőt, némileg a túlélő bűntudata is megérinti...
    Köszönet a visszhangért, kedves E.

    VálaszTörlés
  8. Milyen különös... A három pontom után leírtam, ill. elkezdtem én is addig: vajon mikor és hogyan, de kitöröltem. Mert nekem is eszembejutott persze,vajon majd hogy folytatódik a sor velem? De még nem "érdemes" ilyesmivel foglalkozni, dolgunk van elég. És főleg az ittmaradókat kímélném még ezektől a pillanatoktól...

    VálaszTörlés
  9. @rhumel: én is igyekszem velük a témát elkerülni. A barátok pedig mindent meghallgatnak...

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...