Keresés ebben a blogban

2012. július 19., csütörtök

Tóth Árpád: LÁNG

Eldobtam egy gyufát, s legott
Hetyke lobogásba fogott,
Lábhegyre állt a kis nyulánk,
Hegyes sipkáju sárga láng,
Vígat nyújtózott, furcsa törpe,
Izgett-mozgott, előre, körbe,
Lengett, táncolt, a zöldbe mart,
Nyilván pompás tűzvészt akart,
Piros csodát, izzó leget,
Égő erdőt, kigyúlt eget;
De gőggel álltak fenn a fák,
És mosolygott minden virág,
Nem rezzent senki fel a vészre,
A száraz fű se vette észre,
S a lázas törpe láng lehűlt,
Elfáradt, és a földre ült,
Lobbant még egy-kettőt szegény,
S meghalt a moha szőnyegén.


Nem látta senki más, csak én.
                                                                     1921.

13 megjegyzés:

  1. Szeretem Tóth Árpád líráját. Ez a vers gyönyörű. A mondandóját pedig most kivételesen szeretném nem érteni, vagy nem elismerni.
    A láng csak az utolsó lélegzettel huny ki. Előtte van hogy elhalványul, de mindig újra éled a lobogás. A melegségre, a fényre szüksége van mindannyiunknak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Tudod, mit gondoltam első olvasásra, Györgyi? Hogy amikor mint költő, elkezdtt írni, úgy érezte - azt remélte - , hogy eldobott kis gyufájából fontos, "piros csoda" lesz... de a csoda elmaradt, a "gőgös fák" észre se vették! S a lángocska csalódottan, magától kialudt...

      Törlés
    2. Én is éreztem, hogy erre gondol T. Á,illetve gondolsz Te is. Pont emiatt írtam az utolsó bekezdésemet.
      Szomorkás vagy mostanában. Pedig érezhetően nagyon is aktívan lobog benned a láng.

      Törlés
    3. Fényhiányban szenvedek! Hiányzott 3 hónapos napsütés! Én nagyon érzékenyen reagálok erre.
      Másrészt pedig nekem is az az érzésem, hogy fázisváltáshoz érkeztem, s én se tudom még, merre...

      Törlés
  2. A múló pillanat művészi megragadása. Az egyszer volté, melyet érzékletesen örökít meg a költő. Együtt éljük át vele a röpke történést.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ennek a pillanatnak nagy mestere volt Tóth Árpád! S a pillanat élményének lecsapódását ránk bízta... Kinek megérzése szerint, teljes joggal.

      Törlés
  3. Névtelen19/7/12 15:36

    Flóra, köszönöm, hogy olvashattam itt Nálad ezt a szívemnek oly' kedves verset. Mert emléket, réges-régit idéz: máig Anyukám bársonyos szép hangján szól bennem...
    rhumel

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akkor még jobban örülök ennek a választásnak, kedves E.!

      Törlés
  4. Névtelen9/12/14 19:27

    Szeretnek egy kis segitseget kerni ezzel a versel kapcsolatosan

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Névtelen, ki ön és mi a kérdése?

      Törlés
    2. Ezt a verset kaptuk felevi dolgozatnak es az elemzesben szeretnek egy kis segitseget kerni .Lehetoleg privatban :D

      Törlés
    3. Nekünk is most ez a feladat, jól. Jönne számunkra is..

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...