Keresés ebben a blogban

2014. augusztus 15., péntek

Jean Giono - néhány idézet...

    Igyekszem magam meggyőzni. Valamikor azt írtam, hogy "hajamnál fogva próbálom kihúzni magam a vízből"... A sok kedves biztató szó hatására is töltögetem teljesen lemerült akkumulátoromat. 
   Lélekmelengető idézetek után kutattam, rá is bukkantam Jean Giono francia íróra (1895-1970), akinek a "Huszár a tetőn" (Le hussard sur le toit) c. regénye magyarul is megjelent 1976-ban az Európa kiadónál, Vajda András fordításában, és a belőle készült filmet is játszották valószínűleg a magyar mozik is pár éve. 
   Giono varázslatos stílusban érzékelteti a Provence egyedi szépségét, hangulatát, és ez a "zengő világ" (egyik könyve, a "Chant du monde", melyet "Zeng a világ"-nak fordítottak magyarra) gyógyír a megfáradt lelkeknek... Emlékszem, ezelőtt harminhét évvel egyszer már Pagnol is meggyógyított...

Ime, néhány idézet saját fordításomban, amelyeken természetesen sokáig lehetne még csiszolni:

* A képzelet  -  választás.

* Hagyd magad élni s ne gondolj arra, hogy fuvolán játszol, s akkor valóban fuvolázni fogsz.

* A világ gyönyörűsége az egyetlen táplálékunk. Utolsó cseppje is éltet bennünket.

* A halál azokat éri utol, akik futnak előle.

* Azt mondják, az ember sejtekből és vérből áll. A valóságban olyan, mint a fák lombja: át kell hogy járja a szél, hogy dalra fakadjon.

(itt franciául is olvashatók: http://flora.over-blog.org/2014/08/jean-giono-1895-1970-citations.html)


12 megjegyzés:

  1. Legjobban a fákat átjáró szélfürdőről szóló tetszik. Persze a többi isjó.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Más biztosan talált volna egyéb, jobb megoldást is (érdekelne!), de nem volt időm - és főleg energiám, bevallom - a keresgélésre...

      Törlés
  2. A fuvolás és a szélfürdős...
    Köszönöm az könyvajánlatot.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Azt hiszem, antikváriumban lelhető csak fel...

      Törlés
    2. Talán könyvtári példány, ha saját nem is lesz.

      Törlés
    3. Kiváncsi vagyok, megvan-e könyvtárban?... Ma már ritkán olvasott.

      Törlés
  3. nekem "a világ gyönyörűsége..." ... :) ("utolsó cseppjéig" :)

    VálaszTörlés
  4. Nem véletlen, hogy annyira szeretem a szelet és a fákat és persze a mozgást! Hagyom hadd vigyen magával a szél.
    Gyönyörű idézetek. Őszre tele leszel örömmel és energiával, csak hagyd, hogy repüljön veled a szél!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezt mondja a horoszkópom is, Györgyi!... Nem is bánnám!
      Bár én annyira mozgékony nem vagyok, mint te. Inkább lassú, szemlélődő...

      Törlés
  5. nem csak szépek, de igazak is ezek a mondatai...csodálatos a napkoronán átütő fények játéka, és a szél valóban csodát képes tenni a lombbal, és az ember lelkével, nagyon jó dalra fakadni a szabadban :)))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Giono mindezt képes életre kelteni! Aztán meg olvasó kell, aki egy nyelven beszél vele.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...