Keresés ebben a blogban

2017. augusztus 21., hétfő

Kis olvasmány-előzetes


    Kedvenc vertelandreáim gyűjteménye még egy intim darabbal gazdagodott: "Idős zsidó házaspár".
   Már éppen lemondtam róla, hogy valaha is találkozom velük, mert a szegedi bolt, ahol évente kiegészítettem a meglévő darabokat, bezárt... Nem járhattam be utánuk az országot, Budapestre sem mentem nagyon sűrűn. Az idei nyáron eljutottam egyszer, s a sétáló utcán váratlanul egy butik kirakatában ismerősként rám mosolyogtak! Egyre magasabb áruk ellenére nem tétovázhattam! Legközelebb egyenesen Gödre kellene elmennem, hogy megnézzem Vertel Andrea csodakertjét...
   A zsákmányszerzés másik területét a könyvesboltok képezték, Szegeden és Vásárhelyen (ez utóbbi kitűnően ellátott kis könyvesbolt, kellemes eladókkal!). A repülős utazás miatt csillapítanom kellett az étvágyamat, nomeg nemcsak magyar nyelvű könyvek várnak rám. Sőt, nem is csak az olvasás!
   Elsőnek Törőcsik Mari Bérczes Lászlóval írt beszélgetőkönyvét vettem meg. Maga a műfaj is vonzott, a tavalyi Réz Pált nagyon élveztem. Természetesen elsősorban a beszélgető egyéniségétől és mesélnivalójátol függ érdekessége. E szempontból Törőcsik Mari ideális beszélgetőpartner. Rengeteg érdekes dolgot elmesél színésszé válásáról, a korszakról, a színészi alakítás rejtelmeiről. Túl a 80-on és egy kilinikai halálon (ez utóbbira nagyon sűrűn visszatér, látszik, hogy megdöbbentő eseményként élte át  -  de meg lehet érteni! milyen furcsa kifejezés is: "átélte a halálát"...), amikor elérkezett az összegzés ideje, s amikor már minden csak ajándék-ráadás.
   Néhány részletet kijelöltem magamnak, mert a szavak, látszólagos mindennapi egyszerűségük ellenére nekem sokat mondtak, különösen ott, a régi házban, szüntelenül szembesülve a múlt emlékeivel. Ime az egyik:

" Azok, akik közt felnőttem, nincsenek, de általuk lettem az, aki vagyok. Ezért ők élnek, mert bennem élnek. Nem gondolok én mindig rájuk, nem "ápolom emléküket". Ha akarom, ha nem, cipelem őket a halálomig. Mert ők én vagyok."

18 megjegyzés:

  1. https://www.libri.hu/konyv/popper_peter.ok-en-vagyok.html

    óhatatlanul bevillan Popper könyve, jó szívvel ajánlom:)
    szép, és élménydús nyarad volt kedves Flora,
    és Vertel Andrea nem csak neked nagy kedvenced:))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves Kati, ha i
      író lennék, ez lenne a legnagyobb becsvágyam, amit említ Popper P. is!...

      Az élménydús nyár az unokáim 2 hetes itt tartózkodásával folytatódik aug. végéig!

      Törlés
    2. (nagyon szeretem benned, hogy Katinak nevezel, nem a hivataloskodó "Katalin"-nak, olyan jólesik)

      Törlés
  2. ahogy József Attila már jóval előbb (A Dunánál): "mert ők én vagyok már..."
    és ne felejtsük a folytatást se, most már szabadon,hogy gyenge létünkre , igy vagyunk erősek...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Aliz, nem tudom, hova lett a ma d.e. írt válaszom neked és Klárinak... Lehet, hogy elfelejtettem megnyomni egy gombot?...
      Mindenesetre azt írtam, hogy egyik kedvenc J.A. versem "A Dunánánál"! Sőt, ha álmatlanság gyötör, "felmondom" magamban, legalábbis az elejét... Néha a "Szeptember végén"-t is...

      Törlés
    2. ...én is szoktam

      Törlés
    3. ... nagy szellemek találkozása!... :))

      Törlés
  3. Még soha nem hallottam erről a Vertel Andreáról, pedig nagyon jó művész lehet a kisplasztikái alapján. Nagyon aranyos házaspár!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Klári, én is kb. 15 éve, ha ismerem ( a gyűjteményem után ítélve ;) )

      Törlés
  4. én csak a szövegben láttam a házaspár jelzőjét, de bocs, hogy még igy se nagyon tetszik:( (de tudom, h bennem a hiba, nincs nagy érzékem az iróniához u.i.:(bár most ironizálni próbáltam:)...viszont, most , hogy jobban megnéztem a párt, kétségtelen , hogy van bennük kifejezőerő, nagyon is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Aliz, kétségtelen, hogy a groteszk, a gyengéd irónia a stílusa... A "zsidó" jelző valamennyi kisplasztikáján jelen van, azt hiszem, valószínűleg tudatos hovatartozás (hűség) jeleként, történelmi motívumként... Engem persze esztétikai szempontok vezérelnek a választásban, s ezt a stílust nagyon szeretem.

      Törlés
    2. természetesen műalkotásokkal szemben nekem is "esztétikai" szempontjaim vannak, de akkor már sokkal inkább a (mellesleg "zsidó", de nem múvei jelzőjeként) Kovács Margit varázslatos, univerzálisan népi, kedves kerámia figuráit választanám (Szentendrén láttam az állandó kiállitását)

      Törlés
    3. Még fiatal koromban nekem is kedvencem volt K.M.
      Mióta felfedeztem V.A. kerámiáit, megragadott markánsabb kifejezésmódja.

      Törlés
  5. Névtelen22/8/17 11:14

    Ez az idézet megrázó és csodaszép: a gondolataim leírt szavakkal. A nap mint nap bennem "elhangzó" érzést fogalmazza meg... Apám a héten lenne 90 éves...
    E.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gondolok rád, kedves E.
      Az idézet magától értetődő, mégis egyéni gondolata ragadott meg. Nyilván ezért érezzük annyian, hogy érzéseinket fogalmazza meg...

      Törlés
    2. és én T.M. egyéni hangján hallom is!

      Törlés
    3. Képzeld, Aliz, én a könyv olvasása közben szinte végig "hallottam" a hangját...

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...