Keresés ebben a blogban

2011. december 5., hétfő

Blanquette de veau...

   Tegnap annyiszor hallottam az asztal körül a spontán felkiáltásokat, elismerő szavakat, hogy végül kezdtem el is hinni, hogy tényleg finom lett, nemcsak az illata volt ínycsiklandó! Pedig a két kicsi nem nagy evő, a menyem betegeskedett éppen a gyomrával, P., az édesanyja pedig szeptember óta vergődik a 14 év után újra alattomosan támadó rák stációi között... Pár napja még nem is volt biztos, hogy el tud jönni az ebédre. Végül mind a heten az asztalnál ültünk, hogy fiam születésnapját megünnepeljük.
  Nem részletezem az egész menüt (előétel, főétel, saláta, sajtfélék, desszert: ez a hagyományos rendje röviden), csak a főétel receptjét írom ide:


Hozzávalók:
borjúhús (lapocka, hátszín darabokra vágva), a mennyiség a résztvevők száma és étvágya szerint
1 nagy fej hagyma, megpucolás után 4-5 szem szegfűszeggel megtűzdelve
1-2 sárgarépa, kétfelé vágva
1 csokor "bouquet garni" (babérlevél, kakukkfű, petrezselyem, stb. kis csokorba kötve)
1 fokhagymagerezd


Én ezeket a kuktában jó 10'-ig összeforralom, majd beleteszem a húsdarabokat és lezárva a sistergéstől számított félóráig (attól függ, milyen és mennyi a hús, tapasztalt szakács tudni fogja!) hagyom főni. Közben elkezdem a mártást.
Hozzávalók (gondolomra, mint nagyanyám mondta):
vaj, liszt, gomba, 1 tojás, tejfel
A vajjal és liszttel rántást készítünk, de a halvány zsemle színnél megállunk.
A közben megfőtt és leszűrt hús levével, habverővel állandóan kevergetve eléggé sűrű mártást főzünk belőle. Hozzáadjuk a gombát (konzerv is lehet), majd a végén a tojás sárgájával kikevert tejfelt. Visszarakjuk a húsdarabokat a mártásba, forrón, főtt rizzsel tálaljuk. (esetleg megszórhatjuk előtte friss petrezselyem zölddel...) 
Jó étvágyat hozzá!
   
Kb. igy néz ki a tálban



17 megjegyzés:

  1. Nagyon finom lehet. ::))

    VálaszTörlés
  2. Flora, a mi környékünkön nem árulnak borjúhúst. Talán sertéscombból is jó lenne? Ki fogom próbálni.
    A fiadnak sok boldog születésnapot kívánok. :))

    VálaszTörlés
  3. @Zé: próbáld ki! Más (leginkább fehér) hússal is lehet!

    VálaszTörlés
  4. @akimoto: ld. Zé-nek írt válaszomat. Pl. sertés- vagy csirkehús, esetleg hal is lehet. De a hús főzési ideje akkor módosul, persze. Mehet a levébe egy pohár száraz fehér bor is ízlés szerint, vagy esetleg kis citromlé a szószba a végén.

    VálaszTörlés
  5. @Flora: Ki is próbálom. :) Itt mondjuk lehet borjút szerezni, nagyon szeretem, de lehet, hogy a csirke marad, az pénztárcabarátabb. Viszont a szósszal bajban vagyok, nem ehetek tejcukrot. Most vagy laktózmentes vaj, vagy nem tudom....

    VálaszTörlés
  6. Akkor nincs akadálya a karácsonyi meglepetésnek. ::))

    VálaszTörlés
  7. Flora, megcsinálom hét végén pulykamellből fehér borral. Majd beszámolok róla, milyen lett. Jó javaslataid vannak! :)

    VálaszTörlés
  8. @akimoto: írd meg, milyen lett! S hogy tetszett-e...

    VálaszTörlés
  9. Drága Mamától tanultam ezt a receptet. Én csirkemellből szoktam készíteni. Disznóból nem ízlett, de marhából finom lett. A fiadnak Boldog Szülinapot kívánok!
    Holnap írok neked egy receptet, amit ma próbáltam ki . Mennyeien finom lett.
    Ölellek

    VálaszTörlés
  10. Még sok közös születésnapot kívánok.A receptet én is köszönöm, elmentettem, kipróbálom. Minden alkotóelemét szeretem külön, együtt is jó lehet.:-)

    VálaszTörlés
  11. Borjúhúst persze én is kicserélem másra...

    VálaszTörlés
  12. @Györgyi: köszönöm F. nevében is! (apja születésnapjának másnapján született...)
    Szívesen cserélek veled receptet.

    VálaszTörlés
  13. @Éva: neked is köszönöm F. nevében a jókívánságokat! Remélem, ízleni fog neked is! Csütörtökön vendégeket várok, amilyen szenvedélyes szakácsművész vagyok, mégegyszer megcsinálom ugyanazt a menüt, hogy ne kelljen a fejemet törni rajta. Nekem ez benne a legnehezebb: a választás, utána már megy magától! Amúgy is teljesen más személyek lesznek az asztal körül, nekik új lesz... Az ilyen összejövetelekben leginkább a gondolatcsere érdekel.

    VálaszTörlés
  14. Megcsinálom én is, lehet, csirkével. Vagy amit kapok. És a citrom nálunk alapkövetelménynek tűnik a mártásban.
    Már csak azt szeretném tudni, hogyan lehet innen a receptet elvinni, kimásolni.
    (A vöröshagymát előszeretettel és szegfűszeggel szoktuk használni. Húslevesbe, párolt rizsbe.)
    Hm, nem is marhaság, köretnek egy kukoricás rizs.

    VálaszTörlés
  15. @stali: a kimásolást illetően nem vagyok nagy szakértő, legvégső esetben (!) kézzel, ha még el nem felejtettük...
    Jó étvágyat nektek is!
    ☺ ✄ ✍

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...