Keresés ebben a blogban

2013. augusztus 30., péntek

Tóth Árpád: Esti sugárkoszorú

Előttünk már hamvassá vált az út,
És árnyak teste zuhant át a parkon,
De még finom, halk sugárkoszorút
Font hajad sötét lombjába az alkony:
Halvány, szelíd és komoly ragyogást,
Mely már alig volt fények földi mása,
S félig illattá s csenddé szűrte át
A dolgok esti lélekvándorlása.

Illattá s csenddé. Titkok illata
Fénylett hajadban s béke égi csendje,
És jó volt élni, mint ahogy soha,
S a fényt szemem beitta a szivembe:
Nem tudtam többé, hogy te vagy-e te,
Vagy áldott csipkebokor drága tested,
Melyben egy isten szállt a földre le,
S lombjából felém az ő lelke reszket?

Igézve álltam, soká, csöndesen,
És percek mentek, ezredévek jöttek  -
Egyszerre csak megfogtad a kezem,
S alélt pilláim lassan felvetődtek,
És éreztem: szívembe visszatér
És zubogó, mély zenével ered meg,
Mint zsibbadt erek útjain a vér,
A földi érzés: mennyire szeretlek!

1923

12 megjegyzés:

  1. " félig illattá s csenddé szűrte át
    A dolgok esti lélekvándorlása.".....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az "én időmben" elég sokszor lehetett ezt a verset hallani... Nem tudom, ma Magyarországon "divatos"-e még Tóth Árpád?

      Törlés
    2. Nem tudom,nem vagyok képben,de én szeretem nagyon.

      Törlés
  2. Divatos-e Tóth Árpád és a versek? Akit eddig is megtalált az irodalom, az hűséges marad hozzá.Viszont a potenciális rajongókat nagyon eltéríti a Facebook és az elektromos kütyük. Mondom én, aki teenagerek között él.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Engem annak idején az irodalom-tanítás (favágó módon) nem engedett közel a versekhez... "Mi a mondanivalója?" - hangzott fenyegetően a szörnyű kérdés, mely végképp menekülésre késztetett legtöbbünket... Később magamtól talátam vissza, de soha nem vetemedtem versírásra...

      Törlés
  3. Chopin divatos? Nekem Tóth Árpád a költészet Chopin-je. Rezdülései, finoman árnyalt kifejezésmódja, és spleenes életérzése teszi hozzá hasonlóvá. No meg a mindkettőjüket sírba vivő TBC.
    Azt olvastam valahol, hogy egy gazdag család sarja szebben interpretálta Chopin zenéjét, mint a könyv írója, akit evett a fene, megtudni: mi a titka társa előadása szépségének. Utóbb tudta meg: szintén a TBC betege volt, és a halállal való farkasszemet nézés tette érzékenyebbé művészetét. Engem megfogott ez az érvelés.
    Az esti sugárkoszorú hatalmas alkotás.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. "Nekem Tóth Árpád a költészet Chopin-je." Találó, nekem is! "És percek mentek, ezredévek jöttek -" e sor zenéje mindig a fülemben van, az utolsó két sor meg egyenesen József A. Ódá-ját juttatja eszembe...

      Törlés
  4. Ritka bizonyosságot ad Tóth Árpádnak az esti sugárból font látomás. Általában gyötrődő kérdéseket emel versbe:
    "...Ó, csillag, mit sírsz! Messzebb te se vagy,
    Mint egymástól itt a földi szivek!
    A Sziriusz van tőlem távolabb
    Vagy egy-egy társam, jaj, ki mondja meg?"
    (In: Lélektől lélekig)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A látomásai meg egyenesen kozmikus méreteket öltenek!
      Minen sorát lassan ízlelgetve kell kóstolni, megállva minden kép előtt.

      Törlés
  5. az egyetemen, első évesen, ezt a verset választottam, szabadon, szavalóversenyre (a kötelező Berzsenyi: Levéltöredék barátnémhoz - mellé (2. lettem)

    VálaszTörlés
  6. az egyetemen, első évesen, ezt a verset választottam, szabadon, szavalóversenyre (a kötelező Berzsenyi: Levéltöredék barátnémhoz - mellé (2. lettem)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...