Keresés ebben a blogban

2023. március 26., vasárnap

Két mai vers - néha jó lenne költőnek lenni...

 

Rakovszky Zsuzsa: Őszutó

Tört fényű, sárga fasorban baktatok.
Képzelt kutyámat pórázon rángatom.
Árnyék-anyám ül egy távoli padon,
mindig eggyel odébb, hol el nem érem.


Szabó T. Anna: A mai nap

1.
Képzeld, mi történt. Kora délelőtt,
amint utaztam új lakást keresni,
és azon tűnődtem, hogyan tovább,
míg üres szemmel bámultam a boltok
januári, kopott kirakatát,
és annyi minden eszembe jutott –

hirtelen tényleg csak a semmit láttam:
a házak közül épp kirobogott
a villamos, a hídra ráfutott,
s a megszokott szép tágasság helyett
köd várt a láthatatlan víz felett –
döbbenten álltam.

Köd mindenütt: a szorongás maga
ez a szűk, hideg, fehér éjszaka;
éreztem, hogy most ez az életem:
hogy gyorsan megy, de nem én vezetem,
hogy megtörténik, de mégsem velem,
hogy ott a látvány, s mégsem láthatom,
hogy sínen megyek, biztos járaton,
de hídon: földön, vízen, levegőben,
és felhőben is, mint a repülőben,
s a valóságnak nincs egyéb jele,
mint kezemben a korlát hidege.

Két hosszú perc, míg újra volt mit látni.
És most úgy érzem, megtörténhet bármi.


36 megjegyzés:

  1. A Költő ezt mondja:"Amikor verset ír az ember/ nem írni volna jó...", én meg: "amikor verset nem ír az ember, írni volna jó " ....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Névtelen27/3/23 12:33

      Mindkét állításon el lehet gondolkodni...
      Én szeretek írni, de verset soha nem írtam. Azt hiszem, nem is tudnék. Alkat kérdése is, gondolom.
      Már jó ideje próbálom kibogozni, miért is...

      Törlés
    2. Névtelen27/3/23 12:39

      Bocs, Rózsa voltam.

      Törlés
    3. nálam ez (is) érdekesen alakult... egész 79-ig irtam (akkor mentem férjhez) (a csúcsom 75-ben volt) , és nagy szünet után kb unokám születése körül kezdtem újra (2012), de úgy tűnik, mintha vége felé lenne... van amikor muszáj verset irni (mikor túlcsordulnak az érzelmek? akkor olyan mintha nem is "te" irnád, hanem "valami" benned - vagy fölöttedÍ?)

      Törlés
    4. Azt hiszem, én még sosem éreztem ezt a versírási "muszájt"...

      Törlés
    5. Hát ilyenkor a vers iródik, írja magát...talán

      Törlés
  2. Jaj!!! Ez a Sz. T. A. vers tökéletes - és tökéletesen nekem szóló!

    VálaszTörlés
  3. Válaszok
    1. Névtelen27/3/23 12:37

      Márta, engem is megállított "futtamban" mindkét vers. Szeretem is olvasni mindkét költőt. Csak "vidd el" nyugodtan. (Rózsa)

      Törlés
  4. a vers olyasmi, mint valami különleges ékszer az irodalmi ékszeres dobozban, "néha jó lenne" verseket olvasni, nem kell KÖLTŐnek lenni - (én úgy érzem olyan ez, mint mikor egy festmény előtt megáll valaki és azt mondja., "oh én is tudnék ilyet festeni") - inkább ismerni sok-sok költőt, ismerni a verseiket, a 10-20 évvel ezelőtt írt verseiket is...♥

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Névtelen27/3/23 12:49

      Kati, talán nem fejeztem ki magam elég pontosan, de azt hiszem, sose fordult még elő velem az "ilyet én is tudnék" felkiáltásnak még a gondolata sem...
      A címben kifejezett vágy arra szándékozott utalni, hogy a vers az emóciók tökéletes, rövid, gyors kifejezésének olyan módja, amire én képtelen lennék, azt hiszem, s hogy ezt nagyon sajnálom. Nyilván nem kell költőnek lenni ahhoz (a prózaírás nekem különben teljesen megfelel), hogy valaki jó verseket olvasson, szerencsére!

      Törlés
    2. Névtelen27/3/23 13:39

      Rózsa, inkább ide írom, nem a végére. Fiatalon képtelen voltam prózában fogalmazni (a levelek és az iskolai dolgozatok kivételével.) Versbe "fojtottam" annakidején minden örömöm és bánatom. Sajnos elmúlt az ihlet-korszak, csak évtizedekkel később jött helyette egy kis prózai hajlam, S milyen szerencse,hogy azért a grafomániám ki tudom élni a közös blogban.
      r.

      Törlés
    3. drága Rózsám, félreérthető voltam, bocsánat, nem gondoltam arra, hogy ilyetistudnék felkiáltanál, NEM RÓLAD mondtam, nem rád gondoltam, de nagyon sok ismerősöm farag rímeket és ír ömlesztve verseket, szinte már mintha csak leveleket írna, nem gondolnám, hogy általános, de túl sokan írnak verseket...

      Törlés
    4. Névtelen28/3/23 09:31

      Semmi probléma, kedves Kati, sőt, szerintem is sok rossz verset lehet olvasni a Neten, magabiztos rímfaragóktól. Furcsa módon ők maguk sohasem kételkednek verseik minőségében... Saját maguk örömére miért is ne?...

      Törlés
    5. Kedves E., majdnem "elveszett" a válaszod a szokatlanul sok reakció között! (nagyon örülök, hogy ilyen sokan érdeklődnek a versek iránt!) "Fiatalon képtelen voltam prózában fogalmazni", írod önkifejezési vágyadról, ami később prózába ment át, s amit mindannyian élvezhetünk közös blogunkon. Számomra érdekes a kettő különbsége, bár a versírás vágya sohasem környékezett meg, néha próbálok eltépelőni rajta, mi a különbség a kétfajta ihlet között...

      Törlés
  5. Kányádi Sándor: A VERS AZ, AMIT MONDANI KELL
    Ezt válaszolta egyik találkozón egy falusi kisiskolás, amikor a tanítója sugallta kérdést, melynek veleje az lett volna, hogy mi a vers, ijedtemben - mint a háborús történetek katonája a még föl nem robbant gránátot -, ijedtemben visszadobtam:
    - Hát te mondd meg, szerinted: mi a vers?
    - A vers az - kapaszkodott tekintetembe bátorításért -, amit mondani kell.
    Derültség tarajlott végig a termen. Csak mi ketten álltunk megilletődve.
    Ő egy kicsit a bumerángtól szabadulás könnyebbségével, s hálásan is ugyanakkor, amiért nem nevettem ki. Én meg annak a súlya alatt, hogy ez a kisfiú kimondta, amit én régóta sejdítek, hiszek s el-elmondok, ha nem is ilyen egyszerűen.
    A vers az, amit mondani kell.
    Mintha valami távoli, az idők kezdetétől hirtelen ideért fuvallat legyintett volna meg.
    Mintha Homérosz riadt volna föl bóbiskolásából, s nyitotta volna rám fénnyel teli világtalan szemét.
    Mintha a Gutenberg óta könyvbe száműzött versek, poémák egyszerre mind hazaszabadultak, pódiumra, képernyőre álltak volna, hangszalagon masírozva vagy hanglemezek körmeneteiben énekeltek volna.
    Mintha Petőfi Sándor ült volna be közénk.
    A vers az, amit mondani kell.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Névtelen27/3/23 12:56

      Kányádi érdekes gondolata nyomán (köszönet!) hirtelen rájöttem, hogy a verseket én se teljesen "némán" olvasom, hanem "mondom" őket magamban, majdnem félhangon!...

      Törlés
  6. Újra elő kellene venni a versesköteteimet, és olvasni, olvasni őket. Meg is teszem még ma.
    Bizony jó lenne, ha költői tehetséggel áldattam volna meg. Mennyi mindent kiadhatnék most magamból általuk ily módon is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Névtelen27/3/23 13:00

      Én is erre gondoltam valahogyan, Éva. Érzelmeink intenzívebb, tömörebb megosztására. Kellemes elmerülést a köteteidben!

      Törlés
    2. kellenek a versek, üdítőek, és két regény között, vagy ahogy kedvem, akár ebédszünetben is elővehető, ritkán, de most kihoztam a könyvtárból is kíváncsiságból (2022. "az év versei" kincseket lehet találni, és akár a fbon követni mai költőket, sok érdekes infó, melyik vers miért és hogyan íródott, megható szépeket mondott az általad említett SZTA is erről a verséről

      Törlés
    3. Névtelen28/3/23 19:32

      Nálam legtöbbször hangulat, vágyódás kérdése... Ilyenkor jót tesz, "felel" a vers... Szeretem, ha képei meglepnek. (R.)

      Törlés
  7. Rakovszky Zsuzsa verse nagyon megérintett, utólagos engedelmeddel elviszem a verses blogomba. Az előző megjegyzésem hosszáért elnézést kérek, de ez jutott eszembe. 🌝

    VálaszTörlés
  8. Nem volt véletlen, hogy ez a vers megtetszett, a blogomban már megtaláltam és van egy második versszaka is:
    Rakovszky Zsuzsa: ŐSZUTÓ

    Tört fényű, sárga fasorban baktatok.
    Képzelt kutyámat pórázon rángatom.
    Árnyék-anyám ül egy távoli padon,
    mindig eggyel odébb, hol el nem érem.

    Ahogy ő nincsen, ahogy mint halott,
    annyit érzek most Bécs, Róma zajából,
    fényeiből – úgy leszek egyre máshol,
    kereshetsz bármelyik ponton a térben.
    ---------------
    Na jó, ennyi. Be is fejeztem, és elnézést. 😊

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Névtelen27/3/23 13:04

      Oh, Borka, nahát ez a második versszak! Egészen más távlatot nyit a versnek. Más lett a vers.
      Bevallom, nekem elegendő volt az első versszak is...

      Törlés
  9. Jó volt olvasni a verseket. A hozzáfűzött kommenteket is. Kányádit ifjúságon idején sajnos nem ismertem, azóta már van kötet a polcon. Remek idézetet hoztál ide, Borka👍. Szabó T. Annát követem a Fb-on, ismertem onnan ezt a versét. Őt a Lyukasóràban szerettem meg.
    Ma előveszem Nerudàt, mert nagyon rég olvastam. A József Attila természetesen ott van mindig melettem🤗
    Bocs, én is túl hosszú voltam🤭

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Rhumel, József Attila itt is mindig mellettem, velem van. 😊

      Törlés
    2. Névtelen27/3/23 13:08

      Igen, J. A. számomra is örök és "modern", vagyis a mához is szól.
      Bevallom mai költők után keresgéltem a Neten, méghozzá női hangok után, mert van egy-két kedvencem közöttük.

      Törlés
    3. Névtelen27/3/23 13:32

      Borka, ezt tudom ám! Hány éve is?! 16-17 éve🤗
      r.

      Törlés
    4. Rhumel, nem számolom már, csak tudom, hogy sok év telt el... 😊

      Törlés
  10. Névtelen27/3/23 13:11

    A "Névtelen a válaszokban én voltam - Rózsa - nem tudom, ma miért nem ismer fel a Blogger...

    VálaszTörlés
  11. Névtelen27/3/23 23:15

    Szeretnék mondani valamit. Általában sose egy vers miatt lapozgatok, hanem úgy olvasom a verseskönyvet, mint egy regényt. Elkezdem elölről, és végigolvasom. Sokkal jobban meg lehet ismerni így a költő művészetét meg az esze járását. Most itt mutatok mégis egy verset, kommentként:
    Meztelen szív

    Csupasz szívem a tenyeredbe vetted,
    és lüktetése szórakoztatott;
    majd felmutattad azt a többieknek,
    kissé büszke és kissé meghatott
    mosollyal, hisz te műveltél csodát
    a szerkezettel, melyet félredobtak;
    ha akadozva is, ketyeg tovább;
    életre keltettél egy tetszhalottat.
    De lásd, a szív nem zenélődoboz;
    talán csak egy dalt tud, de mégse gép,
    melyet akárki működésbe hoz,
    csak föl kell nyitnia a fedelét.
    A meztelen szív inkább valami
    elvadult, beteg állathoz hasonlít,
    ha meglepik, hangját sem hallani,
    holtnak teszi magát, s vackára omlik;
    megkopasztva, nyúzottan didereg,
    – ép korában sem volt valami edzett –,
    hártyánál véknyabb bőre csupa seb,
    s felszakad, alighogy hegedni kezdett;
    minden belészúrt pillantás tövis,
    és most szabad prédája bárkinek…
    Mit várjak másoktól, ha még te is
    kiszolgáltatsz egy védtelen szivet.
    *
    Harc a mulandósággal

    A legnagyobb szerkesztők is halandók,
    de még sokáig itt
    botorkálnak közöttünk
    két lábon járó tévedéseik.

    Homálynoki Szaniszlónak nevezi magát kedves költőm, Kálnoky László. Ide hozott két verse sokszor olvasott kötetéből való: Egy hiéna utóélete és más történetek. Ha valaki rászánja magát e kötet elolvasására, irodalom- és művészettörténeti, valamint ritkán kutatott történelmi ismeretekre fog szert tenni.







    VálaszTörlés
  12. Névtelen28/3/23 06:58

    Klári voltam itt feljebb.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Névtelen28/3/23 09:39

      Klári, köszönet, hogy idézted ezeket az általam nem ismert Kálnoky-verseket (csak felszínesen ismerem a költőt), az első sokat elmond a költő védekező érzelmi kiszolgáltatottságáról...

      Törlés
  13. Névtelen28/3/23 23:08

    Találóan és szépen fogalmaztad meg, Rózsa!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, kedves vagy, Klári!

      Törlés
    2. Névtelen29/3/23 11:06

      Érdemes és érdekes Kálnokyval foglalkozni. Ő "a létezés sebesültje" Lengyel Balázs baráti és irodalomtörténészi értékelésében, az Újholdasok harmadik nemzedékének tagjaként. Hosszú, nem folytatható ezen a helyen.

      Törlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...