Keresés ebben a blogban

2012. szeptember 24., hétfő

Bábel...

Tegnap délután ezt a monumentális kiállítást néztem meg négy barátom társaságában, egy  fáradhatatlan idegenvezető jó órás, szüntelenül pergő szóáradatában. Maga a téma az alapvető nagy mítoszok egyike, melyet mai képzőművészek dolgoztak fel a maguk nyelvén (ami, tekintve a Babel tornyát, nyilván nagyon változatos!) s melynek újra meg újra értelmezése, mint az egy nagy mítosztól el is várható, soha nem évül el.
Egyesek szerint az ember mindenkori álmainak összeomlását jelképezi, hogy valaha is az isteni magasságokba emelkedhessen...
Mások szerint pedig az emberek közötti örökös meg nem értést, mely vesztüket okozza...
   Mindenki előtt nyilván Pieter Brueghel, a csodálatos flamand festő (az első, az apa, egyik kedvencem) 16. sz-i "Bábeli tornya" merül fel, amelyből 2 változatot is készített. A torony soha nem készül el teljesen, mert mielőtt az égig érne, összeomlik.
   A mai képzőművészek is megragadták a témát  -  esetleg fordítva: a téma ragadta meg őket, elévülhetetlenül. Különösen a mai gigantizmus korában, ahol kőolajsejkek versengenek versengenek más hatalmakkal, hogy túlszárnyalják magasságban egymást. Mi más ez, mint a hatalom gőgje, mely nem ismer korlátokat?... Az ember legyőzhetetlennek hiszi magát, egyre mértéktelenebb kihívásokat intéz önmagához és a természethez is. Szeretem a kihívásokat, de nem veszítve szem elől, hogy a természetnek én is csak része vagyok...   

29 megjegyzés:

  1. Brueghel képe roppant izgalmas és érdekes. Érdekessége a részletekben van. Ami meg az olajsejkeket illeti, azt figyeltem meg, hogy egy határon felül csak szamárságokra költik el az emberek a vagyonukat. Ezért érdemes egyszerű életet élni.
    Engem az érdekelne, hogy Bábel előtt milyen nyelven érintkeztek az emberek. Volt-e valamiféle ősnyelv?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem vagyok eléggé tájékozott a nyelvészetben. Babilon környékén talált és a torony maradványainak minősített téglák alapján Noé utánira képzelik a torony építését. (A vízözön-mítosz változatai még afrikai kultúrákban is léteznek) Tehát a nyelvek már régóta léteztek. Egyetlen "ősnyelv"? Nem nagyon hiszek benne...
      Utánanézek a 20 oldalas mini-katalógusban.

      Törlés
  2. Engem érdekelne egy közös nyelv, egy olyan igazi összekötő kapocs.
    Hogy én a világ bármely pontján tudjak kommunikálni bárkivel. Attól még legyen meg az anyanyelv is természetesen.Az angol erőteljesen utat tör magának, de még nem beszéli mindenki.Egyelőre nem a közös nyelv!
    Ha más nyelv lenne a közös, akkor összevesznének az emberek, hogy kié legyen az.Mert ok a haragra, veszekedésre, háborúra mindig van.
    Legyen mesterséges a közös nyelv? Az eszperantóból sem lett semmi.
    Én sem jutottam most sehova ezzel az "elmélkedésemmel".:-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A "mesterséges nyelv" nem nagyon tud elterjedni, inkább afféle hobby-szinten marad. Nekem is azért tűnt annak idején olyan hidegnek, mert nem élő, melyet egy csoport alakít történelme folyamán! Egy élő nyelvet nem lehet teljesen szabályok medrébe szorítani!
      Szegény angol! azt hiszem, hogy művelési szintjének nem tesz mindig jót, hogy annyian beszélik szerte a világon... Emögött nyilván az USA pénzügyi és gazdasági hegemóniája áll s ez szüli a vonzó képet is...

      Törlés
    2. Akkor most lesz egy közös nyelv?:-)
      Az angolt én egy ( viszonylag)könnyen tanulható nyelvnek tartom az USA pénzügyi, gazdasági hegemóniája mellett, és ez is vonzó benne. Nincs a főnéveknek neme, tehát nincs főnév melléknév egyeztetés, igeragozás stb. Elég rövid szavakból áll a szókincs, nem kell hosszú szavakkal megtanulásával bajlódni. A nyelvtanulók lusták egy-két mazochistát leszámítva, és a sok előny azért tetszik ám nekik/ nekünk!:-)

      Törlés
    3. Egyébként nem tesz jót az angolnak valóban, hogy annyian beszélik rosszul, de mégis nagy segítség.

      Törlés
    4. Az angolt nem tanultam, kicsit (nagyon kicsit!) elkapok itt-ott belőle, már amennyire a franciából átvett szavait illeti, nomeg a német hasonlatosságot, amit annak idején tanultam egy kicsit... Shakespeare nyelvének is megvannak bizonyára a nehézségei!

      Törlés
  3. A közös nyelv a szeretet nyelve. Egyszer megvalósul. Nem gondolom, hogy holnap, ahogyan az eseményeket, trendeket érzékelem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Az egyetemes "szeretet", mely megváltja a világot? Idea, melyet valószínűleg soha el nem érünk, de melyben lehet reménykedni. Amolyan "kapaszkodó... Szerintem.

      Törlés
    2. Persze a szeretet, de én nem csak nonverbális kommunikációt szeretnék.
      Meg aztán abba a szeret nyelvébe is hiba csúszik itt-ott.!:-)
      Bocs',nem akartam cinikus és provokatív lenni.
      A nyelvtanulás mellé kell a szeretet, és nem önmagában, ha beszélgetni akarok!

      Törlés
    3. Névtelen27/9/12 06:18

      Kommunikációs alapnak nem rossz.
      (Ez olyan hirtelen jutott eszembe, hogy eszembe sem jutott, hogy ne írjam ide.)
      :-)
      Jó reggelt mindenkinek!
      stali

      Törlés
    4. Miért ne? Erről írtam egyszer francia blogomban (majd "átültetem" a magyarra is egyszer).
      Szép napot és szeretetmorzsákat mindenkinek!

      Törlés
  4. Igazatok van. Ezen a világon nem várható tökéletesség.
    Kellett, hogy valamiféle egységes „verbális” kommunikáció kialakuljon.
    Különben mi zavarodott volna össze?
    Ősgyököket kellene nagyszámítógépekkel összeszedni, összehasonlítani a közöseket.
    (Meglehet, hogy készen is van, csak szűk körben ismert.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mekkora szenzáció lehetne belőle!Érdekelne, vajon megérjük?

      Törlés
    2. A "bábeli hangzavar" példabeszéd, mítosz, amelyben a biblia szerint isten azért küldte a sokféle nyelvet az addig közös nyelven beszélőkre, szétszórva őket a világban, hogy megbüntesse őket azért, mert önhittségükben az égig akarták a tornyot felhúzni... (de te, kedves Mick, nyilván jobban ismered nálam is az erre vonatkozó részt! Én csak azt veszem észre szerényen, hogy az isten(ek) nem nagyon szereti(k) az emberi kihívásokat, se a tudás iránti vágyat, a kíváncsiságot, a kérdéseket...) Minden valószínűség szerint magyarázatkeresésről van szó; arról, hogy miért van annyi nyelv a földön és hogyan egyeztethető össze a kezdeti egyetlen emberpárral? Ugyanakkor két legyet egycsapásra: óva intés az emberi elbizakodottságtól is... Utánanéztem (egy kicsit) az ősnyelv feltételezésének, s minden tézis az európai, kisázsiai részt boncolja és ott próbál - néha hajuknál fogva - közös szálakat, gyökereket felfedezni... Mintha az emberiség csak erre a területre korlátozódna.

      Törlés
  5. Nyelvész kutatók komolyan veszik, hogy létezhetett ősnyelv. Ha nem is egy, de legalább kettő-három. http://www.nyest.hu/hirek/yoda-nyelvere-hasonlithatott-volna-az-osnyelv-nem?comments
    Te is ezt olvastad, Flora?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Elolvastam, köszönöm, kedves Akimoto. Bár az érdekes cikkekből többnyire az tűnik ki, hogy az "ősnyelv" csupán hipotézis, hogy ne mondjam fantázia kérdése... Feltételezőik sokszor úgy tesznek a "bizonyítékokkal", ahogy az nekik kedvez...

      Törlés
  6. Hogy létezhetett egy-két ősnyelv, úgy látszik, egyelőre sem megerősíteni, sem kizárni nem lehet. A kérdés gyökere ott van, vajon a föld egy területéről rajzottak-e ki eleink, vagy sem. Ha igen, akkor az ő kezdetleges artikulációjuk lehetett az ősnyelvféle. Ez bármikor a szétvándorlásokkal százfelé darabolódhatott. Azt hiszem, nem tartunk még ott, hogy ezt vagy azt biztonsággal állíthassunk. Az ősetimonok kutatásának technikailag nem hiszem, hogy volna akadálya. Nemcsak a szórenddel érdemes foglalkozni, hanem az (ős)szavakkal is. Ezek összehasonlító elemzése fellebbentheti a titokról a leplet, ha egyáltalán van ilyen titok.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem vagyok ugyan semmiben tudományos szakértő, de még az is bizonytalannak tűnik, hogy az ember egy pontról indult volna ki... Valószínűbb, hogy az ember is, a beszéd is hosszabb fejlődés eredménye, mely a föld különböző pontjain is végbemehetett.. De ezzel sem amerikai, sem muzulmán "créationnistes" barátaink nem értenek egyet...

      Törlés
  7. Igen. Hát az az ő bajuk. Magam azt remélem, hogy egzakt módon sikerül megkutatni a témát, függetlenül a végeredménytől. Segíthetne más szempontból a vérösszetevők vizsgálata is, az derítené ki, hogy vélelmezhetően hány helyről indult az emberiség nagy kalandjának. Azonnal hozzáteszem, hogy nem vagyok biológus, csak feltételezem, hogy eljutottak odáig, hogy megkutassák eredetünket.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. A tudományos alapokon történő kutatások mindig érdekesek, s néha tényleg meglepő eredményeket hozhatnak!

      Törlés
  8. A nyelv és azt megelőzően a beszéd kialakulásáról kellene pontosat tudni. A gégefő és a hangszálak szerkezete teszi alkalmassá az embereket a beszédre, most már csak az kell a beszédhez, hogy közlendő is legyen, legalább indulat, ismétlés, dallamtöredék. Biztosra veszem, hogy a Föld több pontján más-más embercsoportok másképpen találták ki a beszédet, ezek lehettek az ősnyelvek. (Bábel tornyának szimbolikus értelme talán az, hogy próbáljuk megérteni egymást annak ellenére, hogy különböző nyelveken beszélünk.)
    Olvastam vérvizsgálatokról, az indián és a mongol népek rokoníthatóak ilyen alapon. A pentaton dallamaik is hasonlóak.
    Most nincs időm hivatkozásokkal alátámasztani, de még utánajárok. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Akimoto, én is hallottam, hogy az amer-indiánok az ázsiai földrészről vándoroltak volna át Amerikába.
      Szerintem is az az első igazán izgalmas dolog, hogy a beszéd maga hogyan alakult ki. Egyes majomfajták használnak már kezdetleges szerszámokat, de a beszéd egészen felsőbbrendű, absztrakt kifejezésmód (egyre elvontabb!), amit ilyen formában csak az ember használ (ami persze nem jelenti azt, hogy egyéb élőlényeknek nincsen kommunikációs rendszere)...
      Annyi mindent kellene még elolvasni!

      Törlés
  9. Flora, ezt átfutottad már? http://www.nyest.hu/renhirek/madartavlatbol
    Kapóra jött ma a cikk, hogy érzékelhessük, mennyire bonyolult a nyelvkutatás.

    (Szerettem volna még egy régi filmre hivatkozni a beszéd ill. gondolkodás megtanításáról, lehet, hogy ismered Koko gorillalány történetét. Ez se pont arról szól, amiről elkezdtünk beszélni, csak erősen kapcsolódik.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Elolvastam, köszönöm, kedves Akimoto. A magyar és a török nyelv közötti szerves hasonlóságot én is konstatáltam annak idején, amikor törökül tanultam beszélni. Egy magyarnak elég könnyű törökül megtanulni (aglutináció, magánhangzók harmoniája (ha nem is ugyanaz), a birtoklás kifejezése, szórendi hasonlóságok is stb.)

      Törlés
  10. Ugye, olyan érdekes, hogy ha eredetét tekintve nem rokonítható, de a több évszázados együttélés milyen nyelvi hatásokat hoz létre.

    VálaszTörlés
  11. Hiányzol, de tudom, hogy mi a programod most!:-)

    VálaszTörlés
  12. Van egy Inárritu film, aminek az a címe, hogy Bábel. Nem tudom, láttad-e, de ha nem, érdemes megnézni. Nem képzőművészet ugyan, hanem mozgókép, és torony sincs benne, csak a nyelvek zűrzavara. Mégis.
    http://www.port.hu/babel/pls/fi/films.film_page?i_film_id=77871

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...